Nortonin Atlas Nomad ja Atlas Ranger -mallit ovat hakeneet inspiraationsa valmistajan alkuperäisestä 1960-luvulla valmistamasta 750-kuutioisesta Atlas-mallista.
650-kuutioinen moottori perustuu Nortonin kehittämään 1200-kuutioiseen V4-moottoriin ja on siitä reilu puolikas. Sylinterikannet, venttiili, männät ja myös muut sisuskalut ovat samaa perua.
Kumpaakin mallia valmistetaan vain 250 kappaletta Englannin markkinoille. Niiden toimitukset alkavat ensi toukokuussa, ja Euroopassa myytävät pyörät tulevat markkinoille loppuvuoden 2019 mittaan.
Café racer -tyylisen Nomadin hinta on Englannissa 9995 puntaa, 11 346 euroa ja scramblerimaisen Rangerin 11 995 puntaa, 13 617 euroa.
Pyöriä kuljettavan rinnakkais-twinin teho on 84 hv / 11 000 rpm ja vääntö 64 Nm. Moottorin sytytysjärjestys on 270 astetta. Kahta kannen yläpuolista nokka-akselia pyörittää ketju.
Moottori täyttää Euro 4 -standardin vaatimukset, ja se on lyhytiskuinen. Poraus on 82 mm ja isku 61,5 mm. Puristussuhde on 11.5:1. Molemmissa malleissa on täysin LED-valot päivänajovaloin varustettuna.
Sekä Nomad että Ranger painavat 178 kg ilman nesteitä, ja polttoainetankin tilavuus on 15 litraa. Akselivälissä on eroa mallien välillä, Rangerissa se on 1470 mm, kun Nomadissa se on 1446 mm. Ohjauskulma on kuitenkin molemmissa sama, 24,2°.
Molemmissa on teräsputkirunko ja alumiininen keinuhaarukka.
Atlas Ranger
Rangerin etupyörä on 19-tuumainen ja renkaana 120/70 R19 Avon Trekrider, takana taas on 170/60 R17 Avon Trekrider. Molemmat renkaat pyörivät titaaninvärisillä alumiinisilla pinnavanteilla.
Rangerin istuinkorkeus on 867 mm ja edessä on kaksi 320 mm Brembon kelluvaa levy ja radiaalisti asennetut Brembon monoblock-satulat. Takana on puolestaan yksi 245 mm Brembon levy ja kaksimäntäinen satula. ABS-kuuluu asiaan.
USD-etuteleskooppi on 50 mm Roadholder, jonka joustomatka on 200 mm. Sekä jousituksen esijännitys, puristus- että paluuvaimennus ovat säädettävissä. Takana on Roadholder-monovaimennin, joustomatka samat 200 mm, esijännitys säädettävä.
Atlas Nomad
Nomadissa on kiilloitetut alumiiniset pinnavanteet. Edessä pyörii 110/80 R18 Avon Trekrider ja takana 180/55 R17 Avon Trekrider.
Istuinkorkeus on 824 mm, ja jarruosasto samanlainen kuin Rangerissakin. Alusta on muuten samanlainen, mutta joustomatka on 150 mm eli 50 mm lyhyempi.
Aiheesta aiemmin: Perinteistäkin perinteikkäin brittivalmistaja Norton julkisti uuden mallin - tottelee nimeä "Atlas"