Miksi moottoripyöräsivusto uutisoi näin innokkaasti automaattisista kamerakoptereista johtuu siitä, että ne ovat suora vastaus kaikkien moottoripyörällä ajavien kuvaustarpeisiin. Automaattisesti sijoittuvalla kamerakopterilla voit kuvata omaa ajamistasi vaikka Alpeilla matkaillessasi aivan eri tavalla kuin koskaan aikaisemmin ainakaan yksin tien päällä ollessasi.

AirDog kuvaa automaattisesti määrittämästäsi korkeudesta ja kulmasta sinua.

Tai kun olet suljetulla alueella treenaamassa parhaita stunttejasi, asetat vain kamerakopterin etukäteen kuvaamaan tietyltä etäisyydeltä ja tietystä kulmasta itseäsi, ja se tekee niin, kunnes akut ovat lopussa, jolloin se hoitaa itsekseen laskeutumisen ja voit ottaa sen kyytiin tai vaihtaa täydet akut.

Gimbaalit ja gyrot

Sekä AirDog että Hexo+ ovat gimbaalilla varustettuja koptereita. Gimbaalissa on gyroskooppi, joka vakauttaa kuvan ja lisäksi gimbaali on kaksiakselisesti kääntyvä, joten sen avulla kamera kohdistetaan haluttuun suuntaan ja kulmaan. Molemmat on myös suunniteltu toimimaan GoPro-kameroiden kanssa.

AirDog painaa 1,7 kilogrammaa, ja se on varustettu neljällä roottorilla, joiden avulla se pystyy parhaimmillaan 64 km/h huippunopeuteen. Toiminta-aika on noin 10-15 minuuttia. Laite on helppo taittaa kokoon säilytystä varten.

Käyttäjä käskyttää laitetta erillisellä ranteeseen tai kypärään kiinnitettävällä AirLeash-ohjaimella. Ohjaimessa on radiomajakka, jota kopteri seuraa.

AirDogia ohjataan ranteeseen tai kypärään kiinnitettävällä laitteella, jossa on radiomajakka.

Kopteria voi ohjata myös erillisellä AirDog-matkapuhelinsovelluksella, joka on saatavilla iOS:ään ja Androidiin. Sovelluksella voi ohjata koperia monipuolisemmin ja jakaa videoita lennossa. Siinä on myös tarjolla käsiohjausmoodi, jos sellaista haikailee.

Monipuoliset kuvausvalinnat

Sekä AirDogin tekijä Helico Aeerospace Industries että Squadrone System Hexo+:n valmistaja ovat molemmat Palo Altossa Yhdysvalloissa toimivia yrityksiä. Kumpainenkin myös väittää oman laitteensa olevan ensimmäinen laatuaan. Suurimmat markkinat tämäntyyppisille laitteille ovat toimintaurheilulajeissa (action sport). 

AirDogissa on kuusi eri peruskuvausvalintaa: auto-follow, jossa kopteri pysyttelee ennalta määrätyssä asemassa ja korkeudessa suhteessa kuvattavaan ja seuraa tätä. Relative-positionissa puolestaan kopteri pitää asemansa suhteessa kompassisuuntaan käyttäjästä. Follow-track-valinta antaa käyttäjälle mahdollisuuden ajaa tai juosta samaa rataa ja kopteri seuraa tätä toistuvasti. Hover and aim -valinta, eli leiju ja sihtaa, tarkoittaa sitä, että kamera pysyy paikallaan ja kuvaa samasta pisteestä kohdetta. Circle eli ympyrä valinnalla käyttäjä voi määrittää ympyrän ja säteen, jota pitkin kamera kiertää. Kuudennessa valinnassa kamera opetetaan liikkumaan yhdessä paikassa ja kuvaamaan alaspäin esimerkiksi skeittirampilla.

Ohjaus voidaan hoitaa myös matkapuhelinsovelluksella.

Laite on suunniteltu siten, että sammuttaa moottorinsa tärmäystilanteessa ja sen pitäisi olla helposti korjattavissa onnettomuustilanteissa. Sitä voi käyttää myös alle nolla-asteen lämpötiloissa sateessa, räntä- ja lumisateessa.

KickStarter-sivustolla voit käydä tutustumassa AirDogin rahoitusvaihtoehtoihin sekä vilkaisemassa mielenkiintoista videoesittelyä aiheesta. AirDog on aikataulussa edellä Hexo+:a, sillä sen luvataan olevan myynnissä jo marraskuussa 2014.

 

Kilpailevasta Hexo+:sta kertova juttu: Hexo: itseohjautuva kamerakopteri valtaa taivaan.