Moto Guzzi V85 TT on rakennettu kokonaan uuden teknisen sovellusalustan varaan. Siinä on uusi 80 hevosvoiman tehoon ja 80 Newtonmetrin vääntöön 5000 kierroksella minuutissa kykenevä kaksisylinterinen 90° V2-moottori ja kokonaan uusi runko ja jousitus. 90 % moottorin väännöstä on käytössä jo 3750 kierroksella. Maksimikierrosluku on 8000 rpm.
Mandellolaisvalmistajan uusi tuote on tarkoitettu seikkailemiseen kaikenlaisilla teillä ja niiden ulkopuolella. Vaikutteita on otettu erämaaseikkailupyöristä ja niiden tunnelmasta.
Pyörän ulkomuodon tavoitteena on yksinkertaisuus: käytännössä siinä ei juurikaan ole katteita, ja pyörän linjoja määrittävät polttoainetankki, sivupanelit, etulokasuoja sekä tietenkin uusi, mutta varsin tutun näköinen moottori.
Pyörä on suunniteltu sopimaan kaikenkokoisille kuljettajille ja tehty kapeaksi liikkumisen helpottamiseksi. Muodot on viilattu tuulitunnelissa ja kädensuojukset pitävät kädet suojassa tuulelta ja kylmältä.
Polttoainetankki on 21-litrainen ja sen pitäisi riittää yli 400 kilometrin ajoon. Istuinkorkeus on puolestaan maltilliset 830 millimetriä.
Pyörän kuivapaino on 208 kg, märkäpaino puolestaan 229 kilogrammaa tankki 90-prosenttisesti täytettynä. Siihen päälle vielä laukut, tavarat ja mahdollisesti matkustaja, tuovat oman lisänsä. Mutta aivan järkevissä kiloissa liikutaan.
Istuimen alla on pieni tavaratila.
Ajoasento on pysty ja avara, polvet ovat vain lievästi koukussa ja käsivarret sopivasti taipuneena, väitetään valmistajan tiedotteessa.
Pyörä on ainoa kardaanitoisiovedolla varustettu luokassaan. Maavara on 210 mm ja jousituksen joustomatka sekä edessä että takana 170 mm.
Pinnavanteet ovat edessä 19 ja takana 17 tuumaa. Rengaskoot ovat vastaavasti 150/70-17 ja 110/80-19. Rengasvaihtoehdoiksi tarjotaan joko tiellekin paremmin kelpaavia Metzeler Tourance Nextejä tai maastoon istuvampia Michelin Anakee Adventureja.
Hinnasta ei ole vielä tietoa. Suomessa Moto Guzzia maahantuo Brandt.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Moto Guzzi V85 TT: uutta seikkailupyörää kuljettaa uusi moottori
Moto Guzzi V85 TT | Tekniset tiedot |
Moottori | Pitkittäinen V2, 2 venttiiliä per sylinteri, titaaniset imuventtiilit |
Jäähdytys | Ilmajäähdytteinen |
Kuutiotilavuus | 853 cc |
Poraus x isku | 84 x 77 mm |
Puristussuhde | 10.5: 1 |
Teho | 80 HP, 59 kW at 7,750 rpm |
Vääntö | 80 Nm at 5,000 rpm |
Polttoainetankin tilavuus | 21 l |
Hyväksyntä | Euro 4 |
Kulutus ja CO2-päästöt (WMTC syklin mukaan) | 4,9 l ja 118 gr/km |
Kytkin | Kuiva, yksilevyinen |
Vaihteisto | 6 vaihdetta |
Runko | Teräsputkirunko |
Etujousitus | 41 mm teleskooppi, USD, jousen esijännitys ja hydraulinen paluuvaimennus säädettävät |
Etu- ja takajousto | 170 mm |
Takajousitus | Kaksipuolinen keinuhaarukka, yksi vaimennin oikealla puolella, säädettävät jousen esijännitys ja paluuvaimennus |
Etujarrut | 2 kpl 320 mm kelluvat levyt, Brembon radiaalisatulat, 4 vastakkaista mäntää |
Takajarrut | 1 kpl 260 mm levy, kelluva satula, 2 mäntää |
Eturengas, pinnavanne | 110/80 - R19” |
Takarengas, pinnavanne | 150/70 - R17” |
Istuinkorkeus | 830 mm |
Kuivapaino / Kerb-paino | 208 kg / Kerb-paino muuten kaikki nesteet, mutta polttoaineesta 90 %, 229 kg |