Arc Vehicle ei ole mikä tahansa yritys, vaan se sijaitsee Coventryssä, brittiläisen autoteollisuuden Mekassa. Arc on Jaguar Land Roverin Whitespacen, eli villien ideoiden osaston entisen johtajan Mark Trumanin aikaansaannosta. Whitespace-osasto tutkii "hulluja ideoita, joilla on kaupallisia mahdolllisuuksia".
Truman on Arc Vehiclesin perustaja, ja hänen mukanaan yritykseen on tullut mm. yksi entinen MotoGP-sarjan päämekaanikko ja muita huippuosaajia. Yritys on saanut monivuotisen rahoituksen useilta suuryrityksiltä, mukaan lukien Jaguar Land Roverin sijoitusyhtiöltä InMotion Ventures. Vectoria on kehitetty jo kaksi vuotta ja Arc perustettiin puolitoista vuotta sitten.
Koneen ja ihmisen liittymä
Vector on maailman ensimmäinen sähköinen café racer, jossa on Human Machine Interface (HMI) eli koneen ja ihmisen välinen käyttöliittymä.
– Teknologia, suorituskyky, turvallisuus ja kokemus nivoutuvat yhteen tavalla, jota ei ole koskaan aiemmin nähty kahdella pyörällä. Vector on enemmän kuin vain maailman ensiluokkaisin sähkömoottoripyörä. Se on maailman ensimmäinen moottoripyörä, jossa on integroitu moniaistinen HMI eli ihmisen ja koneen välinen käyttöliittymä, se on innovatiivinen heijastunäytöllä varustettu kypärä ja taktiilinen ajoasu - kaikki nämä yhdessä saavat aikaan osallistuvimman moottoripyöräilykokemuksen mitä markkinoilla on tarjolla tänä päivänä, väittää Arc Vehiclen pääjohtaja Mark Truman.
Arc järjesti tiedotustilaisuuden moottoripyörästään keskiviikkona EICMA-messuilla. Osastolla oli pyörivän alustan päällä varsin erikoisen näköinen laite, jossa toden totta ei ollut ensimmäistäkään mittaria näkyvillä. Arc Vectorissa on keinuhaarukka sekä edessä että takana ja pyörässä käytetään erittäin korkealuokkaisia komponentteja kuten tilaustyönä tehtyjä Öhlinsin iskunvaimentimia ja Brembon jarruja.
Monokokkirunkorakenne on hiilikuitua, samoin keinuhaarukat. Pyörä on kevyt, se painaa akkuineen vain 220 kilogrammaa, mikä on noin 60 kg vähemmän kuin vastaavien kilpailijoiden.
Paras toteutus ilman kompromissejä
– Halusimme suunnitella tulevaisuuden sähkömoottoripyörän tai ajatella sen siten kuin polttomoottorisia moottoripyöriä ei olisi koskaan ollutkaan olemassa, vaan että rakentaisimme vain parhaan mahdollisen toteutuksen ilman kompromissejä, Mark Truman totesi tiedotustilaisuudessa.
Pyörän muotoilu tuo mieleen brittiläisen klassisen café racerin, vapauden symbolin, mutta sijoitettuna tulevaan. Sen ulkonäkö on moderni ja futuristinen, mikä lienee helppo uskoa oheisten kuvien perusteella.
Rakenteen keveys ratkaisee monia ongelmia, jotka liitetään sähkömoottoripyöriin. Valmistajan mukaan Arc Vectorin tehopainosuhde on paras luokassaan isolla marginaalilla seuraavaan.
Arcin akut ovat Samsungin käsialaa sekä tämänhetkistä kärkiteknologiaa, ja Arc on ensimmäinen moottoripyörävalmistaja, joka on saanut niitä käyttöönsä. Akkujen pakattavuus on sellainen, että niistä on helppo tehdä modulaarisia. Ne ovat maksimaalisen yksinkertaisia ja vievät vähän tilaa ja niiden painoa on saatu alaspäin. Monokokkirakenne mahdollistaa akustolle optimaalisen rakenteellisen muodon.
Asiallinen ajomatka, nopea lataus
Akusto antaa 399 voltin jännitteen, ja mahdollistaa realistisen 320 km kaupunkiajon tai noin 195 kilometrin maantieajon. Se on 30 % enemmän kuin millään muulla vastaavalla sähkömoottoripyörällä. NEDC:n (New European Driving Cycle) mukaan ajomatka kaupungissa olisi 650 kilometriä. Truman totesikin, että tämä on se akunkesto, minkä yritykset yleensä ilmoittavat, mutta että he mieluummin keskittyvät realismiin.
Sokerina pohjalla on latausaika. Akut latautuvat tyhjästä täyteen vain 30 minuutissa, mikä tarkoittaa rauhallista pysähtymistä kahville ja rentoutumista ennen matkan jatkumista.
Arc Vectorin geometriassa on pyritty suorituskykyyn ja ketterään ajettavuuteen. Ohjauskulma on normaalia pienempi. Keinuhaarukka sekä edessä että takana tarkoittaa lisää jäykkyyttä ja pienempää ohjauskulmaa, lyhyempää akseliväliä sekä jousitukseen ja ohjaukseen vaikuttavien voimien erillisyyttä toisistaan. Toisin sanoen ratkaisun pitäisi olla ideaalinen.
Pyörässä on myös suorituskykyä. Sadan kilowatin sähkömoottori kiihdyttää pyörän nollasta sataan 3,1 sekunnissa ja huippunopeus on 200 km/h.
– Olemme asettaneet päämääräksemme rakentaa sähkömoottoripyörän, jolla on sielu, Mark Truman selventää. – Sellaisen, joka säväyttää joka kuskia yhtä paljon kuin polttomoottorin palosykli, ja joka on inspiroivampi ja haluttavampi kuin mikään muu kaksipyöräinen planeetallamme.
Heijastusnäyttökypärä Arc Zenith
Pakettiin kuuluu myös heijastusnäytöllä varustettu Arc Zenith -kypärä. Harmi, että jouduimme lähtemään jo keskiviikkona, jolloin ei vielä ollut mahdollisuutta päästä kokeilemaan kypärää tai takkia käytännössä.
Arc Zenithissä on hävittäjäkypärämäiseen tapaan sisälle rakennettu heads-up-display (HUD) eli heijastusnäyttö, joka välittää kuljettajalle olennaisen tiedon. Arcin tapauksessa, kun mittaristoa ei ole olemassa, tieto voi olla mitä tahansa normaalia mittaristodataa ajonopeudesta ja kierrosluvusta polttoainetankin tilanteeseen tai navigointiohjeita.
Näyttötieto projisoidaan kypärän visiirille, minkä pitäisi laajentaa vapauden ja ajomukavuuden kokemusta.
Arc Zenith -kypärä perustuu Hedonin vasikannahalla somistettuun Heroine-kypärään. Siinä on myös sisäänrakennettuna taaksepäin kuvaava kamera, joka antaa kuljettajalle mahdollisuuden nähdä taaksepäin. Kypärän elektroniikka on kätketty komposiittikuoren sisään.
Zenithin HUD toimii laajennetun todellisuuden (augmented reality) tavalla, kuten Iron Manin kypärässä, eli se heijastetaan läpinäkyvänä olemassaolevan todellisena näkyvän näkökentän osan päälle. Tämän tavan hyvä puoli on siinä, että kuljettajan katse on koko ajan edessä näkyvässä tiessä ja kaikki näkyy saumattomasti. Kypärän toimintoja voidaan ohjata äänellä.
Kypärä toimii samalla Arcin avaimena. Kun astut pyörän selkään, aktivoit samalla avaimettoman käynnistyksen.
– Minulta kysellään, hajottaako HUD huomiokykyäsi, mutta se on suunniteltu toimimaan juuri päinvastoin, Mark toteaa. – Tekniikka vapauttaa sinua ja aistejasi, koska hajoittavat tekijät on poistettu. Pystyt keskittymään tiehen ja olemaan yhtä pyöräsi kanssa. Vain nauttimaan hetkestä tietäen, että pyörä tutkii maailmaa ulkopuolellasi ja tarvitsemasi informaatio on aivan edessäsi.
Ajotakki Arc Origin
Arc Origin mp-takki edustaa uudenlaista edistysaskelta älyteknologiassa ja ajokokemuksessa. Se tekee moottoripyöräilystä jopa vielä mukaansatempaavampaa. Ensi kertaa ihmisen ja koneen välistä rajapintaa - Human Machine Interface (HMI) - on sovellettu suojuksilla varustettuun ajoasuun. Arcin mp-takki on varustettu haptisin sensorein. Tämä edustaa kokonaan uutta aikakautta kaksipyöräisten turvallisuudessa.
Käytännössä haptisuus merkitsee sitä, että kuljettajan olkapäässä tuntuu värinähälytys, joka varoittaa mahdollisesta uhkasta, antaa dynaamista suorituskykyyn liittyvää palautetta tai laajentaa aistimusta.
Asussa on kolme eri valintaa. Urban mode keskittyy turvallisuuteen, ja varoittaa kuljettajaa uhista, kuten ajoneuvoista sokeassa pisteessä kohteliaalla taputuksella olkapäähän. Sports-valinta puolestaan antaa palautetta pyörän asennosta ja parametreistä keräämällä G-voimista dataa Arc Vectorin sensoreista ja antaen palautetta, joka kertoo, miten lähellä pyörän ääriominaisuuksia kuljettaja oli. Esimerkiksi mitä kovempaa jarrutat, sitä isomman palautteen saat.
– Euphorinen ajotapavalinta antaa sinun kuunnella musiikkia haptiikan kautta ajaessasi. Se simuloi bassoa takin vahvistimien kautta, ja saa hiukset seisomaan päässäsi, Mark väittää.
Huipputeknologiaa mittojen mukaan
Vaikka Arc-kokonaisuuden teknologia onkin Tron-valopyörämaailman kaltaista, niin sekä kypärä, pyörä että takki ovat kaikki äärimmäisen hyvännäköisiä. Takit räätälöidään kunkin mittojen mukaan, räätälinä toimii brittiläinen Knox. Puvussa käytetään Knoxin Micro-Lock-suojia, joten turvallisuuden pitäisi olla kohdallaan.
Takin haptisen palautteen mahdollistavat sensorit ovat audio-tyyppisiä ja sijoitettu herkille alueille. Järjestelmä on langaton, ja sen toiminta-aika takissa on noin kaksi tuntia. Takki voidaan ladata joko pyörästä tai paikalla oltaessa normaalista latausvirrasta. Jos niin halutaan, haptiikka voidaan myös kytkeä pois päältä. Takin käyttö ei ole pakollista pyörällä ajamiseksi.
– Kaikessa tässä on kyse pyörän ja kuljettajan vuorovaikutuksesta ja sen kokemuksen laajentamisesta. Kuljettajasta ja pyörästä tulee saumattomasti yhtä. Arc antaa tyydytyksen meille, jotka olemme harvoin tyytyväisiä, jotka olemme aina etsimässä erilaista tietä tai näkökulmaa. Me ymmärrämme tarpeen olla erilaisia, parempia, ja haastaa normit, Mark Truman päättää.
Oma lukunsa oli sitten olla keskiviikkoiltana yrityksen järjestämissä juhlissa Zeus ex Machinan tiloissa Milanon keskustassa. Siellä oli nähtävillä hieno demo pyörästä, ja Mark Truman selosti laajemminkin yrityksen filosofiaa. Paikalle kutsutut saivat myös Arc Tokenin, jolla pysyy ajan tasalla yrityksen asioista mitä tahansa tulossa onkin. Aika näyttää.
Entä sitten se mahdollinen surureunus muuten kultaisessa pilvessä? Pyörä tulee markkinoille 2020 ja ensimmäiset koeajot järjestetään ensi keväänä. Hintako, sehän se oli. Hinnat alkavat 90 000 punnasta Englannissa, 102 000 eurosta.
Pyöriä valmistetaan ensimmäisen valmistusvuoden aikana 399 kappaletta, yhtä monta kuin akuston jännitteessä on voltteja.
Tekniset tiedot | pähkinänkuoressa |
Maksimiteho | 103 kW |
Akkuteho | 16,8 kW |
Paino | 220 kg |
Huippunopeus |
200 km/h |
Ajomatka latauksella | 436 km (EU Reg. 134/2014, annex VII) |
Latausaika | 30 minutes (CCS Rapid Charging) |
Runko | Hiilikuitu monokokki |
Etujousitus | Hiilikuituinen keinuhaarukka, Öhlins ILX36 mono-shock, 110mm joustomatka |
Etujarrut | Brembo Stylema 4-mäntäiset monoblokit, 320mm kelluvat levyt |
Takajarrut | Brembo 2-mäntäiset satulat, 240mm levy |
Istuinkorkeus | 840 mm |
Akseliväli | 1438 mm |
Ohjaus | Napaohjaus |
ABS | Continental Advanced ABS with IMU |
Eturengas | BST Black Diamond 5 hiilikuituvanne, 120/70 ZR17 Pirelli Diablo Rosso Corsa II |
Liitettävyys | Wi-Fi ja Bluetooth moottoripyörän, älypuhelimen, kypärän ja takin välillä |
HUD | Arc Zenith -kypärä, HUD |
Ajomoodit | Road, Rain, Sport, Track, Eco ja Euforinen |
Jännite | 399 volttia |
Valmistusmäärä | 399 |
Hinta | alkaen 102 000 euroa |
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Vector: luvassa on moottoripyörä joka mullistaa koko moottoripyöräilyn ainaiseksi