– Moottoripyörille ja muille moottoroiduille kaksipyöräisille tarvitaan oma strategia, jotta näiden liikkuminen muun liikenteen seassa olisi turvallista ja että heitä kohdeltaisiin tasa-arvoisesti liikenteen osana, myös liikennejärjestelmien suunnittelussa, totesi SMOTO:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen.
– Tämän vuoksi SMOTO on panostanut paljon oman strategian laatimiseen keskustelupohjaksi ja myös valtiovallalle malliksi, kun tämä on virkamiestyönä alkanut rakentaa omaa strategiaa.
– Lähdemme siitä, että parhaiten tiedämme moottoripyöräilyyn liittyvät ongelmat, ja osaamme myös motoristien edunvalvojana tarjota siihen parhaiten sopivat ratkaisut.
– Moottoripyöräily ei olekaan ongelma, vaan ratkaisu muun muassa ruuhkiin ja Suomen tulevaisuuden päästötavoitteiden saavuttamiseen, Kuosmanen korostaa.
– Siksi mm. moottoripyörien autoverotuksen pitäisi olla samanlainen kuin autoissakin. Nyt motoristi maksaa kaksi kertaa enemmän autoveroja kuin autoilija, vaikka moottoripyörät saastuttavat vähemmän. Verojen laskeminen olisikin hallitukselta paitsi ympäristöteko myös selkeä askel motoristien ja autoilijoiden tasa-arvon puolesta.
IX Motoparlamentti järjestettiin Helsingissä Hotelli Arthurissa maanantaina 5.11. Motoparlamentti on keskustelufoorumi, jossa kohtaavat poliitikot, viranomaiset ja eri etujärjestöjen edustajat moottoripyöräilyyn liittyvien ajankohtaisten ja rakenteellisten ongelmien selvittämiseksi.