Ducatin lehdistötilaisuus Milanosta striimattiin suorana, ja sitä seurasi valmistajan omien arvioiden mukaan satojatuhansia ihmisiä ympäri maailman Ducatin netti-, Facebook- ja Youtube-sivujen kautta.
Julkistustilaisuudessa uudet ja päivitetyt laitteet esitteli pääjohtaja Claudio Domenicali. Uuden malliston ja päivitysten painotus oli valmistajan arvojen mukaista: tyyli, hienostuneisuus ja suorituskyky.
Paikalla Milanossa oli arviolta tuhat katsojaa, Motouutisten toimitus muiden mukana.
Domenicali muistutti ennen Milanon messuja tapahtuneesta Scrambler-tuotesarjan päivityksestä. Mallisarja koostuu nyt Iconista, Café Racerista, Full Throttlesta sekä Desert Sledistä. Samoin ennen messuja esiteltiin uusi Multistrada 1260 Enduro.
Kokonaan uusi aluevaltaus on sähköpyörä, e-mountainbike MIG-RR, joka tulee myyntiin ensi keväänä, ja joka paljastettiin viime viikolla.
Turvallisuus ja kuljettajaystävällisyys ovat avainsanoja, ja nämä ominaisuudet näkyvät uusissa Scramblereissakin.
Ducati esitteli myös uuden Diavel 1260:n ja Hypermotard 950:n.
Domenicalin mukaan Panigale V4 R on puolestaan tehokkain moottoripyörä, mitä Ducati on koskaan rakentanut.
Päivityksiä olivat puolestaan Monster 821 stealth ja Multistrada 950 S. Viime mainittu on iso päivitys, ja siinä on samaa huipputekniikkaan Multistrada 1260 Endurossakin: elektronisesti säätyvä Ducati Skyhook Suspension (DSS), Ducati Quick Shift up & down (DQS), LED ajovalo, 5" väri TFT näyttö, Hands Free system, vakionopeudensäädin sekä taustavalaistut kytkimet. Multistrada 950 peri myös sivulla olevat "siivet" isommalta sisareltaan, mikä tekee sen ulkonäön entistä puhtaammaksi ja virtaviivaisemmaksi. Lisäksi siinäkin on Boschin kaarre-ABS.
Ensimmäinen täysin uusi esitelty pyörä Ducatin 2019 mallistossa oli Hypermotard 950, joka on nyt entistä kilpailullisempi, adrenaliinipitoisempi ja kuljettajaystävällisempi; Ducatin hauskanpitoon tarkoitettu pyörä. Uusi ulkoasu ottaa mallia supermotokisamaailmasta. Pyörän ergonomiaa on pantu uusiksi ja elektroniikkaosastolla ja alustassa riittää varmasti purtavaa.
Pyörä on aiempaa 4 kg kevyempi, ja siinä on uusittu 937 cc Testastretta 11° moottori, ja enemmän tehoa - nyt 114 hevosvoimaa. Hypermotardissakin on Boschin kaarre-ABS:t ja jarrullaliu'uttamistoiminto, sutimisenesto. wheelien esto, ja ylös/alas toimiva shifteri.
Vielä edistyneemmässä Hypermotard 950 SP -mallissa on pitempijoustoinen Öhlinsin alusta, joka mahdollistaa tiukemmat kallistuskulmat ja Marchesinin takovanteet.
Yksi kolmesta esitellystä uutuudesta oli uusi Diavel 1260. Sen ensimmäinen malli julkistettiin vuonna 2010 EICMA:ssa, ja nyt malli on päivitetty toiseen sukupolveen. Uusi pyörä on entistä ajankohtaisempi: siinä on entistä jämäkämmät linjat ja parempi suorituskyky, sopii paremmin erilaisille teille ja tarjoaa parempaa mukavuutta sekä kuskille että kyytiläiselle.
Sen sporttinen nakusielu periytyy Testastretta DVT 1262 moottorista, josta otetaan tehoa 159 hv / 117 kW / 9500 rpm. Huippuvääntö on 129 Nm / 7500 rpm. Vääntökäyrä on varsin laakea ja takaa henkeäsalpaavan kiihtyvyyden sekä jokapäiväiseen ajoon sopivan pehmeyden matalilla kierroksilla.
Myös alusta on päivitetty ja tässäkin mallissa on luonnollisesti Boschin kaarre-ABS:t. Ajoasento on hyvä, trelliputkirunko uusittu ja istuu loistavasti Diavelin korvamerkin, 240 mm leveän takarenkaan kanssa.
Mallista on saatavilla myös S-versio, jossa on täysin säädettävä Öhlinsin alusta edessä ja takana, erikoisvanteet ja vielä suorituskykyisemmät jarrut. Lisäksi mallissa on ylös ja alas toimiva shifteri.
Panigale V4 S Corsen toteutuksessa on käytetty täsmälleen samoja värejä, joissa Michele Pirro kiiri voittoon World Ducati Weekin Race of Champions -kisassa.
Joka tapauksessa Ducatin malliston ehdoton tähti oli - hyvienkin pyörien joukossa - Panigale V4 R. Aiempiin R-versioihin verrattuna nykyinen on täynnään suoraan MotoGP:stä otettua tekniikkaa. Ne ulottuvat paljon moottorin ja jousituksen säätöjen taakse; niihin kuuluvat Ducati Corsen läheisessä yhteistyössä Ducatin suunnittelukeskuksen kanssa kehittämät katteet - niiden tavoitteena on parantaa aerodynamiikkaa. Uudessa katteessa on myös siivet, jotka on kehitetty MotoGP-pyöriä varten. Katteet on valmistettu hiilikuidusta, ja ne parantavat pyörän stabiiliutta.
Perusolemuksessaan Panigale V4 R on täysin maantielaillinen World Superbike -luokan kisapyörä, ja koostuvat virallisten Ducatin Superbiken MM-sarjassa vuonna 2019 kilpailevien pyörien teknisestä perustasta.
Desmosedici Stradale 1103 cm3 -moottori on korvattu 998 cm3 Desmosedici Stradale R -moottorilla, jotta saadaan täytettyä WSBK-luokan moottoritilavuusrajat. Toisin kuin suurempi V4-moottori, joka on suunniteltu antamaan tasaisen voimanjaon ja loistava matalien kierrosten vetovoiman optimaalisen tiekäyttöön, 998 cm3 Desmosedici Stradale R tarjoaa enemmän huipputehoa, ja sen voimantuotto on suunniteltu rataominaisuudet mielessä.
Se on myös kaksi kiloa kevyempi Panigale V4S:ään verrattuna, joten sen tankattu paino on vain 193 kg. Perusteho on 221 hv / 162 kW / 15 250 rpm. Varustamalla pyörä Akrapovičin valmistamalla tehoputkella päästään huipputehossa 234 hevosvoimaan / 172 kilowattiin / 15 500 rpm.
Ducati 2019
Uudet mallit
- Panigale V4 R *
- Diavel 1260 / S *
- Hypermotard 950 / SP *
- Multistrada 1260 Enduro
- Multistrada 950 / S
- Scrambler Icon
- Scrambler Full Throttle
- Scrambler Desert Sled
- Scrambler Café Racer
* täysin uusia malleja
Päivitetyt mallit:
- Monster 821 stealth
- Monster 25th Anniversary
- Panigale V4 S Corse