Polaris Industries (PII) julkisti tuloksensa eilen. Koko konserni kasvatti liikevaihtoaan syyskuuhun päättyneellä neljänneksellä 11,5 % 1,651 miljoonaan dollariin vuoden takaiseen verrattuna.

Osakekohtainen nettotulos oli 1,5 dollaria per laimennettu osake, jossa nousua 17 %.

Polaris säilyttää koko vuoden ohjeistuksensa, missä se odottaa koko vuoden myynnin kasvavan 11-12 % edelliseen verrattuna ja voiton olevan 6,48 - 6,58 dollaria per laimennettu osake. Arvioon sisältyy noin 40 miljoonan dollarin edestä tullien nousuun liittyviä kustannuksia.

Moottoripyöräsegmentti

Polariksen moottoripyöräsegmenttiin kuuluvat tällä hetkellä Indian ja kolmipyöräinen Slingshot. Segmentin myynti pysyi samalla tasolla, 155 miljoonassa dollarissa kuten edellisen vuoden vastaavalla jaksolla.

Moottoripyöräpuolen bruttovoitto jaksolla oli 20 miljoonaa dollaria edellisenä vuonna 10 miljoonaa dollaria. Voittoa ovat pienentäneet Victoryn valmistuksen lopettamisesta aiheutunet kulut, jotka päättyneellä neljänneksellä olivat miljoona ja viime vuonna 8 miljoonaa dollaria.

Pohjois-Amerikan kuluttujamyynti laski Indian ja Slingshot yhteenlaskettuna yksittäisiä prosentteja. Indianin myynti kuitenkin kasvoi jokusen prosentin, kun taas Slingshotin myynti laski yli 20 prosenttia. Takaisinkutsujen vuoksi malli oli osan aikaa vedettynä pois myynnistä.

Scout vetää myyntiä

Moottoripyörien myynti Yhdysvalloissa laski yli 900-kuutioisten luokassa muutamalla prosentilla tarkastelujakson aikana, joten Indian Motorcycles voitti jälleen markkinaosuuksia.

Menestyneitä Indianeja olivat Scout ja Bobber sekä Chieftain Limited. Pääjohtaja Scott Winen mukaan Indian ylsi jakson aikana ensi kerran Yhdysvalloissa yli 25 % markkinaosuuteen keskikokoisten pyörien luokassa.

Wine odottaa kasvua Slingshotin myyntiin aikaisintaan ensi vuoden puolivälissä, jolloin luvassa lienee uusi tai päivitetty malli.

Isoja odotuksia Winellä on myös Kölnin mp-näyttelyssä julkistetun uuden FTR 1200 -mallin osalta, vaikka niiden toimittaminen alkaa vasta myöhään keväällä.

Tullien vaikutus

Erityisesti moottoripyörävalmistukseen vaikuttavan tullien nousun Wine arvioi aiheuttavan koko vuoden osalta noin 40 miljoonan dollarin tappion. Yritys tekee kaikkensa kompensoidakseen tappion, muun muassa neuvottelemalla alihankkijoidensa ja tavarantoimittajiensa kanssa saadakseen nämä ottamaan piikkiinsä osan kustannusten noususta.

Analyytikkotapaamisessa Wine totesi myös, että Yhdysvaltain alumiini- ja terästullit ovat johtaneet siihen, että maan alumiini- ja terästuottajat ovat käyttäneet tilanteen hyväkseen ja nostaneet tuotteittensa hintoja tullimuurien suojassa.

Indianin myymien pyörien keskihinta laski, koska se myi enemmän keskikokoisia pyöriä, jotka tietenkin ovat halvempia kuin merkin perinteiset isot matkapyörät.

Kansainvälisesti merkin myynti kasvoi 18 % Scout-mallin menestyksen myötä.

Koko vuoden osalta Polaris odottaa moottoripyöräsegmentin myynnin tippuvan muutaman prosentin, kiitos Slingshotin.