Vanha Jawan moottori oli tietenkin kaksitahtinen, ja riittävän vanhan sukupolven suomalaisille sen ääni on ollut tuttuakin tutumpi 50- ja 60-luvuilla. Silloin Jawat muodostivat käyttöpyöriemme peruskannan.
Uusi moottori on 293-kuutioinen, mutta nelitahtinen ja nestejäähdytteinen entisen ilmajäähdytteisyyden sijaan.
Teholukemat ovat 27 hevosvoimaa ja vääntöä 28 Newtonmetriä. Vääntökäyrän pitäisi olla loiva ja tehoa pitäisi irrota mukavasti jo keskikierrosalueella.
Mahindra halusi säilyttää klassisen ulkonäön, siksi suht voimakas rivoitus ja kaksi pakoaukkoa ja -putkea.
Aika - ja päästönormit - ehtivät siis ajaa Jawan kunniakkaan kaksitahtimoottorin ohi, mutta odotamme mielenkiinnolla, millaisiin runkoihin Mahindra aikoo näitä uusretroja moottoreita ripustaa.
Intialaisvalmistaja halusi kuitenkin säilyttää uudessa moottorissa samantyyppisen käyntiäänen kuin vanhoissa kaksitahtikoneissa, joten ääni-insinöörit ovat tehneet töitä asian eteen.
Mahindralla on tutkimuskeskus Varesessa Italiassa ja Chinchwadissa Intiassa. Testaus tapahtui Italiassa. Moottorit valmistetaan Pithampurissa Madhya Pradeshissa.
Lisää aiheesta Mahdindra-Jawan omilla sivuilla täällä.