Tepi Länsivuoren meriitit ovat komeita: niihin kuuluu mm. kolme MM-hopeaa kaikki eri luokissa, yksi pronssi ja kahdeksan GP-sarjan osakilpailuvoittoa. Lisäksi hän ehti urallaan osallistua kaikkiaan 74 MM-osakilpailuun. Nykyisin 72-vuotiaan Teuvo Länsivuoren huippu-ura ulottui vuosien 1969-1978 välille.
Tuohon aikaa pienestä Iisalmesta ei niin vain lähdetty maailman radoille painimaan suurten tallien ja nimien kanssa. Sinne Länsivuori kuitenkin päätyi, mutta miten?
– Ei sitä silloin miettinyt, että mistä tullaan ja minne mennään. Ajaminen ja kilpailemisen vietti veivät mukanaan, muistelee Länsivuori Kukon toimittajalle.
Kisakausi kesti silloin huhtikuusta syyskuun loppuun. Suomessa huippukuljettajaa nähtiin korkeintaan Imatran ajoissa siinä välillä.
Talvinen elanto irtosi työskentelemällä vanhempien omistamassa hautaustoimistossa. Aivan ensi kisansa mies ajoi kevättalvella 1962 jäädytetyllä raviradalla.
Vähitellen Länsivuori siirtyi TT-kisoihin, jotka nekin ajettiin 60-luvulla pääsääntöisesti katuradoilla, kuten iso osa GP-kisoistakin.
Länsivuoren kommentin mukaan Imatran rata oli aikanaan huonokuntoisimpien joukossa.
Saarisen muistoa vaalimaan
Monza, sunnuntai ja 20. toukokuuta on karu luku moottoripyöräilyn historiassa. Kaudella 1972 250-kuutioisten maailmanmestaruuden voittanut Jarno Saarinen menehtyi radalla.
Saarinen oli Länsivuoren hyvä ystävä. Länsivuoren mukaan sekä Saarinen että Renzo Pasolini kuolivat järjestäjien välinpitämättömyyden vuoksi. Radalla oli öljyä, mutta kuljettajien huomautuksiin ei reagoitu.
Länsivuori oli mukana samassa lähdössä, mutta ei saanut pyöräänsä käyntiin heti startissa, ja jäi joukon hännille. Ensimmäisen mutkan jälkeen hän näki valtavan liekkimeren ja täyden kaaoksen. Länsivuori jopa mietti lopettamista tapahtuneen jälkeen, mutta päätti jatkaa vaaliakseen Saarisen muistoa radalla.
Länsivuori on kisauransa jälkeen tienannut elantonsa perheen hautaustoimistossa, mutta radalta lähtien mukana seurannut kuoleman läheisyys sai miehen siirtymään taka-alalle. Länsivuori menetti myös oman poikansa pitkäaikaisen sairauden seurauksena, mikä oli kova kolaus.
Länsivuori osallistuu edelleen veteraanikuskien kansainväliseen klassikkosarjaan ja erilaisiin näytösajoihin eri puolilla maailmaa, joissa saa sitten tavata vanhoja tuttuja ja muistella menneitä.
Huippuvuosilta jäi vaivaamaan se, että Länsivuoren mielestä "mestaruus olisi ollut otettavissa hopeakausina". Mukana oli kuitenkin kaikenlaista säätämistä oman tallin sisälläkin.
– Uskon vahvasti, että pyöräänikin sabotoitiin jossain vaiheessa, mies pohti Kukon haastattelussa.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
RR-legenda Teuvo Länsivuori: "Kisaveri kuohahtaa radalla edelleen"
YLE: Ratamoottoripyöräilijä Tepi Länsivuorelle täysi urheilijaeläke