MV Agustan F4 -malli esiteltiin julkisuudessa ensi kerran 1997. Pyörä oli Massimo Tamburinin osaamisen ja Claudio Castiglionin visioiden summa, ja valittiin aikanaan maailman parhaimman näköiseksi pyöräksi. Eikä valittamista ole tämän tribuuttimalli Claudionkaan ulkonäössä, siitä kertovat oheiset kuvat omaa kieltään. Yksityiskohtiin on panostettu uskomattomasti huomiota.
Claudion tekninen perusta nojaa MV Agustan kisamalliin F4 RC:hen. Moottori on 998 cm3 nestejäähdytteinen neliventtiilirivimoottori. Puristussuhde on 13,4:1. Kierrosluvunrajoitin paukahtaa päälle 14 200 kierroksen kohdalla. Kampiakseli on erityisesti tasapainotettu ja kevennetty tätä Corsa Corta -moottoria varten. Koska pyörä on suunniteltu radalle, teho kisavarustuksessa on 212 hp / 158 kW 13,450 rpm, ja vääntöä pyörä puskee 115 Nm 9,300 rpm.
Tällöin pyörään on asennettu mukana tuleva titaaninen SC-Project kisakaksoispakoputkisto sekä sitä varten tarkoitettu säätöyksikkö.
Maantielaillisessa kunnossa pyörästä irtoaa mukavat 205 hv / 151 kW.
MV Agustan Reparto Corse eli kisaosasto on kehittänyt uutta tekniikkaa Claudiota varten, mm. imu- ja pakoaukot on suunniteltu uusiksi nestevirtauksien dynamiikan parantamiseksi ja DLC-päällystetyt venttiilinnostimet vähentävät kitkaa. Kitkan pienentämiseen on muutenkin paneuduttu. Esimerkiksi männissä on Asson männänrenkaat.
Pyörän elektroniikka pohjautuu MV Agustan kisaosaamiseen. Moottorikarttoja on neljä, Normal, Sport ja Rain sekä Custom, joka on käyttäjän määriteltävissä. Sutimisenesto on 8-portainen ja luistokytkin ja ylös-alas-toimiva shifteri kuuluvat niinikään varusteisiin ride-by-wireä unohtamatta.
Pyörän valmistuksessa on käytetty titaania, hiilikuitua ja kevytvaluosia säästelemättä painon saamiseksi mahdollisimman alas, ja siinä on kyllä onnistuttu. Maantielaillisena pyörä painaa kuivana 183 kg ja kisavarustein 175 kg.
Pyörän katteet on valmistettu kokonaan hiilikuidusta ja kultaiset värigrafiikat mustalla pohjalla rimmaavat hienosti yhteen Öhlinsin vaimentimien värityksen kanssa. Lisäksi BST Rapid Deck -vanteet on niinikään valmistettu hiilikuidusta. Titaania on käytetty myös pulteissa ja ruuveissa.
Koneistetulla alumiinilla on puolestaan kevennetty monia käytännön komponentteja. Hienosti tikattu istuin Claudion logolla kruunaa viimeistellyn visuaalisen vaikutelman.
Jarrupuolessakaan ei ole valittamista. Jarrutehosta vastaavat Brembon nelimäntäiset monoblokkiradiaalikaliiperit sekä Brembon 320 mm kelluvat kisalevyt.
Pyörä on rakennettu kromimolybdeenitrellisputkirungon ympärille ja takasvingi on yksipuolinen, joustomatka 120 mm.
Etuhaarukka on Öhlinsin USD NIX 30 TiN-päällystetty ja halkaisijaltaan 43 mm. Paluuvaimennus säädetään oikeasta ja puristusvaimennus vasemmalta puolelta. Myös jousen esijännitys on säädettävissä.
Takana on puolestaan täysin säädettävä säiliöllä varustettu Öhlinsin TTX36 -vaimennin.
Renkaina Claudiossa on Pirellin Diablo Supercorsat, edessä 120/70 ZR17ja takana 200/55 ZR17. Renkaan profiilissa on kultainen väritys - Claudio-mallin erikoisuus.
Pyörän akseliväli on 1430 mm ja istuinkorkeus 830 mm. Polttoainetankin tilavuus puolestaan on 17 litraa.
Hinnasta ei ole tietoa, mutta arvatenkin se on "riittävä".
Pyörän moottori on E3-standardin mukainen, ja siitä tämä näyttävä tribuuttijoutsenlaulumalli. On mielenkiintoista nähdä, milloin MV Agusta esittelee uuden, E4-vaatimukset täyttävät 1000-kuutioisen moottorin. Tapahtuuko se vielä tämän syksyn mittaan vaiko vasta ensi kesänä?