Toisella IRRC-kaudellaan sarjan kolmanneksi sijoittunut Erno Kostamo suuntaa kohti uusia haasteita kiteeläisen osallistuessa 15.-18. marraskuuta järjestettävään Macaon GP:hen. Vielä IRRC-kauden päättyessä Kostamo oli varasijalla kilpailuun, mutta osallistuminen varmistui tiistaina.
– Puhelin soi eilen, numero oli outo, ja suuntanumero viittasi Macaoon. Soittaja oli Penz13-tiimin koordinaattori Stefan Kuehn, joka toimii kilpailun yhdyshenkilönä kuljettajien suuntaan, Kostamo hehkuttaa. Kuehn kertoi, että Kostamolla olisi mahdollisuus osallistua Macaon GP:hen, mutta osallistumispäätöksen tekemiseen olisi vain kolme tuntia aikaa.
– Kyllä suostumus aika suorilta lähti. Soitin vain tiimille kysyäkseni, ovatko pyörät käytettävissä, Kostamo kertoo.
Kostamo kilpailee Macaossa omana tiiminään Markka Racingin pyörällä, mutta Penz13-tiimin tuella. Mukaan lähtevät kauden aikana Kostamon mekaanikkona kunnostautunut Pekka Olkkonen ja Juha Kallion kauden mekaanikko, hollantilainen Youssef Gushaba.
– Saamme kuitenkin Penz13-tiimiltä tukea ja arvokasta tietoa kilpailuun, Kostamo kertoo.
Kostamon kalusto lähtee 2 viikon päästä kohti Macaota Luxemburgista.
– Kyllä tässä kiire tulee, kun pyörä pitää rakentaa uudelleen ja hoitaa kaikki muut tarvittavat asiat kuntoon, toteaa Kostamo.
Kostamolle Macaon Grand Prixiin osallistuminen merkitsee unelman täyttymistä.
– Kyseessähän on yksi neljästä suuresta katuratakilpailusta, joista muut ovat Mansaaren TT, Ulster GP ja North West 200. Vuonna 2007 Ajo Motorsportin piikillä Espanjan sarjassa ajaessani ajattelin olevani urani huipulla, enkä olisi tuolloin koskaan uskonut Macaossa kilpailevani. Siitä on nyt 11 vuotta, ja matkalle mahtuu yksi lopettamispäätöskin, joten on upeaa nähdä, että ura menee yhä eteenpäin, Kostamo hehkuttaa.
Macaon rata on katuradaksikin poikkeuksellinen. Hieman yli 6-kilometrinen rata kulkee aivan kaupungin keskustassa ja sitä reunustavat teräskaiteet, eikä virheisiin ole varaa.
– Kuka tahansa, joka on nähnyt videoita Macaosta tajuaa, että se on aika hurja paikka. Vaikka keskinopeudet eivät ylläkään monien muiden katuratojen tasolle, mennään myös Macaossa parhaimmillaan yli 300 km/h. Ensimmäisellä kerralla ei saakaan olla sen kummempia tulostavoitteita, vaan pää on pidettävä kylmänä, sillä rataa alkaa ymmärtää vain kokemuksen kautta. Vasta silloin nopeutta pystyy nostamaan turvallisesti, Kostamo pohtii.
Miehen mukaan Macaoon verrattuna IRRC-radat ovat melko turvallisia, ja niillä ajaessa lähelle omaa limiittiä pääsee varsin nopeasti.
– Tiedän kyllä, että vauhtini riittää aivan varmasti. Tuloksia katsoessa olen jättänyt monia top-10 ja jopa top-5-kuljettajia taakseni, mutta ensikertalaisena on vain pyrittävä malttamaan mieli ja välttämään turhaa riskinottoa, Kostamo toteaa.
Keskustelut mahdollisuudesta osallistua Macaon Grand Prixiin Kostamo ja Kuehn aloittivat jo Chimayn IRRC-kilpailun yhteydessä.
– Stefanin ensimmäinen vaatimus oli, että minun pitäisi tulla ehjänä takaisin. Vasta sen luvattuani hän alkoi viedä asiaa eteenpäin, Kostamo kertoo.
– Olen itsekin miettinyt, että se Erno, joka ajoi sitten SM-sarjaa viisi vuotta sitten, ei olisi Macaoon voinut lähteä, tai kilpailu olisi ainakin päättynyt huonosti. Nyt päähän on kuitenkin tullut sen verran järkeä, että uskon ajan olevan kypsä, summaa Kostamo.
Vaikka suomalaisista autourheilijoista Macaon Grand Prixiin ovat osallistuneet muiden muassa Mika Häkkinen, Mika Salo ja JJ Lehto, ei suomalaisia, tai ylipäänsä pohjoismaisia moottoripyöräkuljettajia, ole Macaossa ruuhkaksi asti näkynyt, mikä nostaa Kostamon osallistumisen arvoa entisestään.
– Tietääkseni ainoa kilpailuun osallistunut suomalainen moottoripyöräkuljettaja on Eero Hyvärinen, joka ajoi vuonna 1985 500-kuutioisten luokassa, toteaa Kostamo.
– Onhan se aika hurja homma, että pääsen ajamaan Macaoon, ei sitä itsekään heti tajunnut. Kun ajatus lopulta upposi tajuntaan, ei loppupäivän työnteosta meinannutkaan tulla mitään, Kostamo nauraa.
Macaon Grand Prix on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista moottoriurheilukilpailuista, jota on järjestetty vuodesta 1954 alkaen. 15.-18. marraskuuta järjestettävän kilpailun erityispiirteenä siellä ajetaan sekä moottoripyörä- että autoluokkia.