Espanjan pääkaupungissa Madridissa ollaan ottamassa tiukka niskalenkki ydinkeskustan liikenteestä, pysäköinnistä ja jalankulkijoiden turvallisuudesta.
Nopeusrajoitukset laskevat 30 kilometriin tunnissa kaikilla yksisuuntaisilla tai sellaisilla kaksisuuntaisilla teillä ja kaduilla, joissa kumpaankin suuntaan vie vain yksi kaista. Niillä kaduilla, missä jalkakäytävä ei ole muuta kadun tasoa ylempänä, nopeusrajoitus on 20 km/h.
30 km/h sääntö puree noin 80 prosenttiin kaikista Madridin kaduista, ei siis pelkästään kantakaupungin alueeseen. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta sekä pienentää jalankulkijoille sattuvien onnettomuuksien määrää.
Uuden säännöstön henkenä on kestävän kehityksen mukainen liikenne. Uudet liikennemerkit osoittavat Zonas 30 -rajoitusalueen, missä jalankulkijat voivat ylittää kadun mistä kohtaa hyvänsä, kunhan ensi tarkastavat, etteivät ota riskejä tai hidasta muuta liikennettä. Ja Calles 20 -vyöhykkeellä jalankulkijat ovat etuoikeutetussa asemassa muuhun liikenteeseen nähden.
Kaupunki myös suunnittelee asentavansa lisää liikennevaloihin sisäänrakennettuja kameroita liikennevalvontaan ja perustavansa erityisiä jalankulkijoiden turva-alueita, mihin ei saisi pysäköidä moottoripyöriä tai edes polkupyöriä.
Polkupyörät puolestaan saavat kääntyä oikealle punaisista valoista, missä niin on osoitettu. Lisäksi pyörillä voi ajaa liikenteen vastavirtaan alueilla, missä nopeusrajoitus on 20 km/h tai sen alle tai jaetussa käytössä olevilla ajoradoilla.
Uudet säännöt astuvat voimaan 23.11.
Moottoripyörät ja mopot
Tähän mennessä moottoripyörät on voinut vapaasti pysäköidä jalkakäytäville. Uusien sääntöjen mukaan moottoripyöriä ei enää saa pysäköidä sellaisille jalkakäytäville, jotka ovat kolmea metriä kapeammat tai viittä metriä lähempänä suojateitä. Bussipysäkkeihin on myös oltava matkaa enemmän kuin kaksi metriä.
Toisaalta nykyään keskustan alueella on kaksi kertaa enemmän moottoripyörille merkittyä pysäköintitilaa kuin aiemmin.
Moottoroitujen skoottereiden tai muiden henkilökohtaisten liikkumavälineiden ei enää ole sallittua ajaa jalkakäytävillä tai muilla jalankulkijoille tarkoitetuilla osilla, vaan niiden pitää käyttää pyöräteitä.
Liikennerajoitukset
Uusin elementti tuoreissa säännöissä on Madrid Central, rajoitetun liikenteen alue, joka astuu voimaan 23. marraskuuta suurimmalla osaa kaupungin Centro-keskusta-aluetta.
Vakinaiset asukkaat voivat tulla alueelle ajoneuvoillaan, mutta pysäköidä ainoastaan omassa naapurustossaan. Vakituiset asukkaat voivat sallia satunnaisten vierailijoiden tulon alueelle. Ei-vakituiset, joiden ajoneuvot sijoittuvat CERO ja ECO -enegiamerkkien alle, voivat myös saapua alueelle. Taas ne, joiden ajoneuvoissa on B tai C-energialuokan merkintä, saavat pysäköidä ainoastaan yksityisillä tai julkisilla pysäköintialueilla, ei katujen varsilla. Poikkeuksia tehdään henkilöille, joiden liikkuvuus on rajoitettua, ambulansseille, takseille, vuokra-autoille ja jakeluautoille. Sähköiset autot sallitaan myös Madridin Centro-alueella.
Lisää aiheesta El Pais -lehdessä.