Alkuperäinen Katana 1100 esiteltiin vuonna 1981 ja se oli siihen aikaan varsinainen superpyörä. Samalla se toi tyylillisesti aivan uusia kuvioita, joita matkitaan edelleen. Uusi Katana yhdistää modernia ja retroa. Katana tullee myyntiin vuoden 2019 mittaan.
Ulkonäöllisesti se on vahvasti viime vuonna Eicma-messuilla esitellyn Katana 3.0 -konseptin näköinen. Suzuki keräsi - ilmeisesti menestyksekkäästi - asiakkailta kommentteja designista, ja tässä nyt sitten lopputulos.
Uuden Katanan moottorina on Suzukin rivinelonen, joka on tuttu vuosimallien 2005-2008 GSX-R1000 K5 -malleista. Moottori on uusittu ja modernisoitu vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. 999 kuutiosenttimetrin moottori on pitkäiskuinen (73.4mm x 59.0mm), ja tavoitteena on voimantuotto laajalla kierrosalueella. Huipputeho on 150 hevosvoimaa 10 000 kierroksella minuutissa ja huippuvääntö 108 Nm 9500 rpm.
Pyörän värityksenä on klassinen hopea, joka on nimetty Metallic Mystic Silveriksi, ja etukate on nyt osana polttoainetankkia toisin kuin alkuperäisessä versiossa, jossa se oli erillinen osa. Katanan ajovalo on neliön muotoinen, ja helposti tunnistettavissa, kun siinä on pinottu päällekkäin kaksi Led-valaisinta ja niiden välissä on ikään kuin silminä Led-parkkivalot. Pyörän visuaalinen painopiste on etupäässä, kun taas takaosa on selkeä ja yksinkertainen.
Pyörän istuinkorkeus on 825 mm ja runko on alumiininen kaksoiskehto, samantyyppinen kuin GSX-S1000-mallisarjassa. Paino tankattuna on vain 215 kg.
Etuteleskooppi on 43 USD ja täysin säädettävissä. Takavaimentimessa puolestaan voidaan säätää jousen esijännitystä ja paluuvaimennusta. Molemmat ovat KYB:in valmistamia. Edessä on Brembon valmistamat GSX-R1000 mallista tutut monoblock-jarrusatulat ja 310 mm:n levyt. ABS on Boschin käsialaa.
Kolmivalintainen sutimisenestojärjestelmä, jonka voi lisäksi laittaa pois päältä monitoroi jatkuvasti taka- ja etupyörän välistä nopeuseroa, kaasun asentoa sekä vaihteita. Se vähentää nopeasti moottorin tehoa, jos sutimista havaitaan muuttamalla sytytyksen ajoitusta ja sisään päästetyn ilman määrää. Tämä varmistaa pehmeän pidon kontrollin ja lähes huomaamattoman toiminnan.
Pyörässä on myös uusi Katanaa varten suunniteltu LCD-mittaristo.
Suzuki Katana pähkinänkuoressa
- 999 cc moottori tarjoaa hyvin vääntöä ala- ja keskialueella sekä hyvän huipputehon
- modernia elektroniikkaa, mm. luistonesto, Easy Start ja matalien kierrosten assistentti, ABS
- alumiininen kaksoiskehtorunko, superbike-tyylinen keinuhaarukka, KYB:in valmistama alusta, Brembon monobloc-jarrusatulat ja 310 mm:n kelluvat levyt
- uusi täys-LCD-mittaristo
- Metallic Mystic Silver -maalipinta ja punaiset Katana-kirjaimet sekä logot, jotka heijastavat vuoden 1981 mallia