2019 KTM 1290 Super Duke GT
Viimeisimmän sukupolven 1 301 kuutiosenttimetrin 75° V-twin LC8 -moottorilla varustettu matkapyörä kipuaa entistä lähemmäs R-mallin sisarustaan. Moottoria on päivitetty uusilla resonointikammioilla, titaanisilla imuventtiileillä sekä muutoksiin optimoidulla moottorin ohjelmoinnilla, joka tuottaa 175 hevosvoimaa ja 141 Nm väännön.
128,7 kW / 175 hp teho irtoaa 9,750 rpm:llä ja maksimivääntö 141 Nm 7,000 rpm:llä.
KTM lupaa, että voima on saatavilla entistä vaivattomammin ja pehmeämmin matalammillakin kierroksilla. Pyörässä on myös vakiovarusteena Quickshifter+, joka mahdollistaa vaihteiden saumattoman vaihtamisen molempiin suuntiin - kytkimettä.
Uudessa 1290 Super Duke GT:ssä on myös KTM:n viimeisintä kuljettajaa avustavaa teknologiaa; kallistuskulmaa lukeva jarrujärjestelmä,
luistonesto ja helposti napista valittavat ajomoodit - uutuutena GT -mallissa nyt myös ’Track’ -vaihtoehto, joka laajentaa entisestään elektronisten lisävarusteiden säätömahdollisuuksia.
GT:n 6.5 tuumainen TFT-näyttö on grafiikaltaan täysin uusittu ja käyttötarkoitukseensa kehitetty. Tarvittava kokonaisvaltainen informaatio pyörästä on saatavilla helposti yhdellä vilkaisulla suorasta auringonpaisteestakin huolimatta. Myös navigointia valikoissa on helpotettu vaihtamalla yleisvalikon ja vakionopeudensäätimen valitsimen paikkoja.
Lisäksi LED-etuvalomaski on uusittu antamaan tunnistettavan Duke-ilmeen. Päivä-ajovalosta vastaavat LED -polttimot, joita tehostavat tarvittaessa KTM:n etuvalomaskiin integroituun jäähdyttimeen kiinnitetyt kuusi erittäin kirkasta LED-polttimoa. Polttoainetankin ilmanohjaimiin on integroitu myös kaarreajovalot.
WP:n uuden sukupolven semi-aktiivinen alusta on KTM:n toistaiseksi hienostunein kokonaisuus; sensorit lukevat tien pintaa voidakseen jatkuvasti säätää kuljettajalle optimaalisimman kokonaisuuden. GT:n esijännitys on mahdollista säätää optimaaliseksi täysin ilman työkaluja, napin painalluksella valitset asetuksen sen mukaan, oletko tien päällä yksin, kaksin vai pidemmällekin reissulle sopivan varustuksen kanssa. Valittavanasi on kolme erilaista esiasetusta vastaamaan käyttötarkoitustasi; Comfort, Street ja Sport.
Pyörän kuivapaino on erittäin maltilliset 209 kg.
Valittavana on kaksi värivaihtoehtoa, musta ja valkoinen, sekä aiempaa enemmän säilytystilaa pienille tavaroille tankin molemmin puolin; USB-portin sisältävä roisketiivis säilytyskotelo, joka mahdollistaa puhelimen ja muiden elektronisten laitteiden latauksen ajon
aikana. Vakiovarustukseen kuuluvat nyt myös lämmitetyt kahvat.
KTM My Ride -matkapuhelinyhteys päivittyy GT:ssä navigaatiolla, joka ohjaa käännöksestä toiseen. Se mahdollistaa myös audio-sisällön
toistamisen ja puheluihin vastaamisen ajon aikana.
KTM 1290 Super Duke R
Pyörää on tuunattu ulkoisesti mallivuodelle 2019 uusin grafiikoin. 1301-kuutiosenttimetrinen moottori antaa 177 hevosvoiman maksimitehon, joka vaatii kuljettajalta myös hallintaa, jota on korostettu leveällä ja matalalla ohjaustangolla, Brembon jarruilla, kallistuskulmaa lukevalla kaarteissakin lukkiutumattomalla ABS -jarrujärjestelmällä, kilpapyöriin perustuvalla WP:n jousituksella ja monitoimisella TFT -värinäytöllä LED -valoja unohtamatta.
Pyörään on saatavana lisävarusteena ’Track Pack’ -varustelu, joka sisältää luiston- ja sutimiseneston, kolme vaihtoehtoista kaasuvastetta ja keulimiseneston on-off -valinnan. Valittavanasi on myös ’Performance Pack’, joka tuo molempiin suuntiin toimivan Quickshitfer+ -vaihdeavustimen ja takapyörän haitallisen lukkiuttumisen estävän MSR (motor slip regulation) -toiminnon. Lisäksi varusteluun kuuluu avaimeton Race On -käynnistys sekä monipuolinen KTM My Ride, joka mahdollistaa audio-sisällön toistamisen ja puheluihin vastaamisen ajon aikana.
R:n kuivapaino on 198 kg.
Lisätiedot uusista KTM 2019 Street -malleista julkaistaan 6.11.2018 Milanon EICMA -messuilla.