– Ennen kuin kuljettaja saavuttaa kansainvälistä menestystä on luonnollista, että taloudellinen päävastuu harjoittelusta ja kilpailemisesta on kuljettajalla ja hänen taustajoukoillaan, toteaa tiimipäällikkö Kusti Manninen.
– Valitettavasti eurooppalainen motocross on viime vuosina mennyt yhä enemmän siihen suuntaan, että myös huipputasolla kuljettajat maksavat kisaamisestaan, joko perheen tai henkilökohtaisten sponsoreiden rahoilla. Ammattilaisuuden näkökulmasta esimerkiksi piikkien EM-sarjassa kisaaminen on tällä hetkellä ajanhukkaa, sillä jopa sarjan mestaruudesta huolimatta suomalaiskuljettaja joutuisi maksamaan kymmeniä tuhansia euroja kisaamisestaan myös seuraavalla kaudella. EM-sarjoissa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki maksavat tiimipaikastaan ja MM-sarjoissakin ainoastaan top 6-10 kuljettajaa saa tiimiltä palkkaa ajamisestaan. Amerikassa tilanne on kuitenkin vielä toinen, eli lahjakkaimmille kuljettajille löytyy helpommin tukea ja parhaimmat juniorikuljettajat tienaavat edelleen satoja tuhansia ja ammattilaiset jopa miljoonia dollareita kaudessa, Manninen jatkaa.
Manninen asui kuluneen kauden Kaliforniassa ja kisasi siellä 40+-veteraaniluokassa selvittäen tiensä Amerikan amatöörien mestaruuskilpailuihin Loretta Lynniin. Suunnitelmissa onkin hyödyntää kerättyä tietotaitoa ja kontakteja myös tulevan kauden tiimitoiminnassa.
– Nyt haemme junioricrossaria, jolla on potentiaalia selvittää tiensä Amerikan mestaruuskilpailuihin Loretta Lynniin ja voittaa Suomen mestaruus. Mikäli vain kalenterit osuvat kohdilleen, tavoitteena olisi myös osallistua muutamiin EMX250-osakilpailuihin. Käytännössä syksy on mahdollista harjoitella Suomessa ja alkuvuodesta siirtyä Kaliforniaan kolmeksi kuukaudeksi harjoittelemaan ja kilpailemaan. Sen jälkeen jatketaan kisakautta Suomessa ja loppukesästä palataan jälleen kisaamaan Loretta Lynniin, mikäli finaalipaikka on irronnut alkukauden karsinnoista.
– Eurooppalaisen juniorikuljettajan on mahdollista pärjätä ja saada tukea myös Amerikassa, josta todisteena viime vuoden EMX150-luokan mestari Andrea Adamo kävi alkuvuodesta voittamassa 250B- ja School Boy -luokan alue- ja lohkokarsinnat lainatulla vakio Honda CRF250R:llä. Hyvän menestyksen ansiosta Loretta Lynn mestaruuskisaan hänelle järjestyi paikka Geico Honda -tiimiin, Manninen taustoittaa.
Mannisella ja hänen kanssaan vuodesta 2013 tiimiä pyörittäneellä Hondan maahantuojan Brandtin myyntipäällikkö Patrick Mannerilla on selkeä kuva juniorikuljettajien suurimmista kompastuskivistä matkalla ammattilaisuuteen. Toisin kuin yleensä uskotaan, suurin este menestykselle on kuljettajan aito halu menestyä ja tehdä töitä sen eteen.
– Motocross on mahtava harrastus, mutta fakta on, että ammattilaisuudesta on turha unelmoida tai puhua, jos ei ole valmis laittamaan kaikkea peliin, Manner toteaa.
– Usein kuljettaja sekä taustajoukot vakuuttelevat sopimusta tehdessä kovaa työmotivaatiotaan. Valitettavasti kun pyörät on tallissa ja kasa varaosia ja ajovarusteita kaapissa, niin jostain syystä into laantuu nopeasti ja kisakauteen tullessa ajotreeniä on takana vain murto-osa sovitusta. Kuljettajaa on kuitenkin melko mahdotonta pakottaa ajamaan jos motivaatiota ei ole ja siinä mielessä kausi on usein pilalla jo ennen kuin se on oikeastaan edes alkanut. Tähän ongelmaan pyrimme puuttumaan tekemällä ajamisesta, harjoittelusta ja kaikesta oheistoiminnasta vastikkeellista.
Ensi kaudella tiimikuljettajan harjoittelun seurantaan kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja siitä myös palkitaan tietokonepeleistä tutun palkitsemisjärjestelmän tavoin. Sopimuksen myötä kuljettaja saa ilmaiseksi harjoituskäyttöönsä yhden Honda CRF -motocrosspyörän ja bonusjärjestelmän, jonka avulla kerätään uusiin pyöriin, varaosiin, varusteisiin ym. oikeuttavia pisteitä. Pisteitä on mahdollista kerätä harjoitustavoitteiden saavuttamisesta, kisamenetyksestä, medianäkyvyydestä, nuorempien kuljettajien opettamisesta, oman moottorikerhon talkootoiminnasta ja vaikkapa tiimin sponsorin tapahtumiin osallistumisesta.
Sekä fysiikka- että ajoharjoitusten suorittamisesta kerätään dataa sykemittarin ja Litpron avulla, jolloin todellisia harjoitusmääriä on helpompi seurata. Ilmaisten lounaiden aika on ohi ja tavoitteenamme on löytää kuljettaja, joka on aidosti valmis tekemään kaikkensa menestyksen eteen, Manner painottaa.
Vaatimuksena tiimikuljettajalle on 13-18 vuoden ikä, motocrossin A-luokitus, toimivat taustajoukot, intohimo ajamiseen ja rautainen motivaatio harjoitteluun. Kalustona on kuljettajasta riippuen Honda CRF150R, CRF250R tai CRF450R mallit.
Lisätiedot ja hakemukset: veljekset@manninenbros.fi