Uuden moottorin mielenkiintoisin yksityiskohta on ShiftCam-teknologia, jota olemme jo aiemmin esitelleet videon voimin. Siinä imupuolen nokka-akselilla on kahdet vierekkäiset nokat per venttiili, joita käytetään vuoron perään tehontarpeen mukaan. Matalilla tehoilla käytetään pienemmän noston nokkia, ja kun "välvit avataan", imuventtiilien nostovuoroon kytketään isomman noston nokat. Nokka-akseli siirtyy tätä menetelmää käytettäessä sivusuunnassa.
Moottorin toimintaa selventävään juttuun ja videoon pääset tästä: Päivän video: uusi 2019 BMW R 1250 GS Shiftcam - 134 hevosvoimaa, tuplanokat imupuolella
Paitsi vaihtuvia tuplanokkia, nokat myös avautuvat imupuolella epäsymmetrisesti, jolloin syntyvän pyörteen pitäisi taata seokselle parempi palotapahtuma ja tehokkaampi palaminen.
Uuden moottorin luvataan myös pienentävän kulutuslukemia ja päästötasoa koko kierroslukualueella tapahtuneen tehon- ja väännönnoston lisäksi.
Muita muutoksia moottorissa ovat nokkaketjun korvaaminen hammasketjulla, optimoitu öljynsyöttö, tupla ruiskuventtiilit ja uusi pakoputkisto.
Uusissa BMW R 1250 GS:ssä ja R 1250 RT:ssä on vakiona kaksi ajomoodia, Automatic Stability Control ASC eli ajovakautusjärjestelmä ja mäkilähtöavustin.
Tehdastilauksesta pyöriin saa hankittua myös Pro-ajovalinnat, jolloin saa lisää ajotapavalintoja, dynaamisen sutimisen esto DTC:n, ABS Pron, mäkilähtöavustimen Pro-version ja jarruassistentin.
Riding Modes Pro -optio pitää sisällään "Dynamic" -ajomoodin sekä dynaamisen sutimisen eston DTC:n. R 1250 GS:ään saa myös "Dynamic Pro", "Enduro" ja "Enduro Pro"-ajotapavalinnat.
ABS Pro on vakiovarusteena RT:ssä, mutta tulee GS:ään Riding Modes Pro -valinnan mukana. Dynamic Brake Control DBC vähentää moottorin vääntöä jarrutuksen aikana, jolloin takapyörä jarruttaa vapaasti, mikä lyhentää jarrutusmatkaa.
Elektronisesti säätyvän kuorman muutokset automaattisesti kompensoivan jousituksen uuden sukupolven version saa nyt myös 1250 RT:hen.
LED-päivänajovalot saa optiona 1250 GS:ään ja RT:hen. GS:ssä on LED-ajovalo vakiona.
1250 GS:ssä on 6,5 tuuman TFT-mittaristoklusteri vakiona ja samoin liitettävyys eri lisälaitteisiin, kuten matkapuhelimeen.
1250 RT:ssä on 5,7 tuuman TFT-näyttö. Tämän tukena on analogiset nopeus- ja kierroslukumittari.
BMW:n älykäs hätäpuhelujärjestelmä on saatavissa tehdasoptiona.
BMW R 1250 GS ja R 1250 RT
- - Isompi ja teknisesti edistyneempi bokserimoottori, ShiftCam-teknologia
- - Muuttuva imuventtiilien ajoitus ja epäsymmetria
- - Lisää tehoa ja vääntöä 100 kW (136 hv) 7 750 rpm ja 143 Nm 6 250 rpm (aiemmin: 92 kW (125 hp) 7 750 rpm ja 125 Nm at 6 500 rpm))
- - Moottorin kuutiotilavuuden kasvu 1 254 cc (aiemmin 1 170 cc, kasvu 84 cc).
- - Optimoitu öljynsyöttö ja männän jäähdytys
- - Nakutuksen tunnistin
- - Uusin moottorin ohjausjärjestelmä ja tuplaruiskusuutinten käyttö
- - Uusi pakoputkisto
- - RT:ssä uusi lisäetuspoileri
- - Kaksi ajomoodia, ASC ja mäkilähtöavustin vakiona
- - Optiona eri elektronia apujärjestelmiä
- - 1250 GS:ssä LED-ajovalo vakiona
Hinnat alkaen:
R 1250 GS: Sisältää lämmitettävät kahvat ja laukkujen kiinnikkeet. 3 vuoden takuu. 23 300 €
R 1250 RT. 3 vuoden takuu. Hinta 25 200 €.