IRRC Superbike -sarjan kakkospaikasta kamppailevan Kostamon tuloksena oli neljäs sija molemmissa kilpailulähdöissä.
– Viikonloppu lähti hyvin käyntiin. Olin toisessa aika-ajossa koko joukon nopein ja aika-ajojen yhteistuloksissa kakkonen puolisen sekuntia Didier Gramsin perässä, joten odotukset kilpailuun olivat korkealla, Kostamo kuvailee.
Ensimmäinen kilpailu oli alusta loppuun tiukkaa kamppailua ja lopputuloksissa neljän kärki mahtui neljän sekunnin sisään. Lähdössä Kostamo putosi yhden sijan, kun Danny Webb pääsi kuittaamaan hänet.
– Marek Cerveny puolestaan ohitti minut ehkä viidennellä kierroksella. Kun kilpailu keskeytettiin punaisilla lipuilla seitsemännellä kierroksella, loppuikin taistelu siihen, Kostamo toteaa.
Toisessa kilpailussa Kostamo kärsi ajoa haittaavasta teknisestä viasta, kun pyörästä katosivat anturivian vuoksi ensimmäisen kierroksen jälkeen shifter ja luistonesto.
– Ilman niitä ei ole mitään järkeä yrittää puristaa kärkivauhtia, joten paljoa ei ollut tehtävissä, ja kärkikolmikkoon oli maalissa eroa reilusti, Kostamo sanoo.
– Tämä viikonloppu oli meille aika heikko. Kauteen on osunut paljon sellaisia kilpailuja, joissa toisena päivänä kaikki toimii, mutta toisena päivänä on ongelmia. Nyt on analysoitava, missä vika on – ehkä se liittyy tiimin kokemattomuuteen ja ensi vuonna olemmekin viisaampia, Kostamo pohtii.
Ennen IRRC-sarjan viimeistä kilpailua Kostamo on Superbike-luokan pisteissä kolmantena, kolme pistettä Didier Gramsia perässä. Sarjapisteissä neljäntenä olevaan Marek Cervenyyn eroa on puolestaan 15 pistettä. Sarjakärki Danny Webb varmisti Horicessa mestaruutensa.
– Piste-ero Gramsiin ei ole suuri, joten eipä muuta kuin uutta matoa koukkuun ja katse kohti Frohburgin päätöskilpailua, toteaa Kostamo.
Juha Kallio sijoittui ensimmäisessä kilpailulähdössä kolmanneksitoista ja toisessa kilpailulähdössä imatralaisen sijoitus oli 11. Kallion kilpailuviikonloppu käynnistyi hieman Kostamoa hitaammin.
– Radan kanssa sinuiksi pääsemisessä kesti jonkin aikaa. Kun sain ajamisen rennoksi ja turhan puristamisen pois, alkoi kellokin tykkäämään. Kilpailulähdöissä ajo sujui jo oikein hyvin. Horicessa ajaessa tulee päästä eräänlaiseen flow-tilaan, jotta saa pidettyä keskituntinopeuden korkealla, Kallio kuvailee.
Vaikka vauhtia Kalliolta löytyykin, hän joutui kuitenkin huomaamaan, että haastavalla Horicen radalla ohituspaikkojen löytäminen ei ole helppoa.
– Molemmissa starteissa jäin hitaampien taakse pussiin, enkä meinannut päästä millään ohi. Pyörässäkin oli vähän lämpöongelmia, lämmöt olivat koko ajan yli sadan asteen, eikä radalla ole juuri suoria, joilla moottori olisi saanut kunnolla jäähdytysilmaa, Kallio kertoo.
Vaikka tuloksellisesti Kallio ei saavuttanut tavoitteitaan, hän kokonaisuutena hän arvioi viikonlopun silti positiiviseksi.
– Sain parannettua aikaani koko viikonlopun ajan. Jos olisin pystynyt aika-ajossa parempaan suoritukseen, olisi se helpottanut kilpailu-urakkaa huomattavasti, mutta tällä kertaa tulos oli tämä, Kallio toteaa.
IRRC-sarjan päätösosakilpailu ajetaan Saksassa, Frohburgin radalla 22.-23. syyskuuta.