Liikenneviraston tiedotteen mukaan päällysteiden ylläpitoon käytettävä rahoitus on pysynyt samalla tasolla jo useita vuosia. Samalla rahalla saadaan joka vuosi hieman eri määrä uusittuja päällysteitä johtuen raaka-aineiden, erityisesti bitumin, hinnasta. Tänä vuonna arvellaan päästävän samalle tasolla kuin viime vuonna.
Tiestö huononee vuosittain lisää
Tiestön kunto heikkenee joka vuosi hieman lisää, sillä kaikkia huonokuntoiseksi määriteltyjä tieosuuksia ei voida korjata. Tänä vuonna huonokuntoisia teitä tulee noin 900 km lisää, mikä tarkoittaa yhteensä 5 800 km huonokuntoisia teitä.
Päällystystyöt pyritään ajoittamaan niin, että niistä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa liikenteelle. Häiriöiltä ei voida kuitenkaan täysin välttyä. On hyvä muistaa, että töitä tehdään, jotta turvallinen ja kestävä uusi tienpinta saataisiin käyttöön mahdollisimman nopeasti ja laadukkaana.
Tietyömaalla työntekijät tekevät työtään vaarallisissa oloissa liikenteen seassa. Siksi tielläliikkujan tarkkaavaisuus ja alennettujen nopeusrajoituksien noudattaminen ovat erityisen tärkeitä.
Uudet päällysteet ja tiemerkinnät liukkaita
Vastavalmistunut päällyste vaatii aikaa jäähtyäkseen – mitä lämpimämpi ilma, sitä kauemmin. Liian aikaisin käyttöön otettu päällyste urautuu heti.
Uusi päällyste ja uudet tiemerkinnät voivat olla myös liukkaita etenkin sateella. Tämä on asia, joka erityisesti motoristien kannattaa muistaa. Kaikki tiemerkinnät ovat liukkaita sateella, mutta tuore, märkä pikitie saattaa olla yllättävän liukas. Tästä on valitettavia vakavia tapaturmia muistona takavuosilta. Maltti ja nopeuden alentaminen sekä äkkinäisten liikkeiden välttäminen ovat avaimia turvalliseen ajamiseen.
Tarkasta reittisi mahdolliset tietyömaat
Joskus on parempi kiertää tietyömaa varsinkin jos itsellä on kiire tai matka on muutenkin ajallisesti pitkä, tai on hellettä tai keliolosuhteet eivät suosi hidasta etenemistä.
Tienparannushankkeita on käynnissä ympäri maata useiden kaupunkien lähiympäristössä. Pääkaupunkiseudun lisäksi töitä tehdään mm. Turussa, Kotkassa, Haminassa, Tampereella, Seinäjoella, Vaasassa, Joensuussa, Kuopiossa ja Savonlinnassa.
Kehä III Lentoasemantien kohdalla tie- ja siltatyöt etenevät vauhdikkaasti ja vaikka tarkoituksena on saada ne tänä syksynä valmiiksi, työt haittaavat merkittävästi liikennettä. Samoin myös Kehä III tietyöt Lahden- ja Porvoon väylien liittymissä aiheuttavat haittaa liikenteelle.
Valtatie 8 Sepänkylän ohikulkutien työmaalla rakennetaan Stormossen – Koivulahti keskikaideosuutta, melu- ja ympäristörakenteita sekä viimeistellään uusien tieosuuksien pintarakenteita tekemällä viimeiset päällysteet Vaasassa ja Mustasaaressa.
Valtatie 7 välillä Hamina – Venäjän raja/Vaalimaa on käynnissä tienparannustöitä, josta johtuen muun muassa Venäjältä saapuva henkilöautoliikenne ohjataan kiertotielle. Myös Kotkan ja Haminan kohdilla on käynnissä tienparannustöitä, mistä johtuen liikennettä saatetaan pysäyttää ajoittain räjähdystöiden takia.
Turussa Suikkilantiellä on käynnissä koko kesän kestävä siltatyö sekä Raision ja Maskun välillä tehdään valtatietä 8 pääosin uuteen paikkaan, mutta myös nykyisen tien liikenteelle aiheutuu haittaa.
Ajantasaiset tiedot tietöistä löytyvät liikenneviraston sivustolta.