BMW R1200GS ja R1200GS Adventure ovat olleet merkin myydyimpiä malleja jo vuosien ajan, ja uudet moottorin päivitykset tuskin heikentävät tilannetta.
Bike Social kertoo, että tulossa on 1250-kuutioinen moottori, joka korvaa vuonna 2004 esitellyn 1170-kuutioisen moottorin. Viimemainittua on päivitetty vuosien mittaan ja suurin muutos saatiin vuonna 2013, kun GS:ään tuli nestejäähdytys ja samalla alustaa ja ulkonäköä uusittiin.
Peruskuvio on kuitenkin selvä: bokserikone, Telelever-etupää ja Paralever-kardaanitakapää.
Koska nämä mallit muodostavat BMW:n myynnin selkärangan, muutokset tullevat ulospäin näkymään hillitysti, ja vähittäinen kehitystyö jatkuu.
Uuden pyörämallin nimi on BMW R1250GS ja seikkailullisemman R1250GS Adventure. Vaikka mallinimessä ei näy kuin 50 numeron muutos 1200:sta 1250:een, niin todellisuudessa moottorin kuutiotilavuus kasvaa 1170:stä kuutiosentistä 84 cc 1254 kuutiosenttimetriin.
Tehonnousu on puolestaan noin 11 hevosvoimaa nykyisestä 92 kilowatista / 125 hv:sta tasan sataan kilowattiin eli 136 hevosvoimaan.
Huipputehon kierrosluku pysyy ennallaan 7750 kierroksessa, mutta toiveissa on parempi vääntökäyrä varsinkin, jos huhut VVT:stä eli muuttuvasta venttiilien ajoituksesta pitävät paikkansa.
Vaikuttaa siltä, että muut muutokset pysyvät maltillisina taktisista syistä: pienet askelet ovat BMW:n mielestä parempia. Ainakaan pyörän ulkomitat eivät ole juuri muuttumassa kuten ei myöskään mallien tyyli.
Ensi vuoden mallit tulevat kuitenkin olemaan hiljaisempia kuin nykyiset, 92 desibelistä äänitaso laskee 88 desibeliin. Se tarkoittanee uutta pakoputkistoa.
Painoa on luvassa lisää viitisen kilogrammaa. Perus GS painaisi siten tankattuna 249 kg ja Adventure 268 kg.
Pyörien huippunopeudet pysyvät nykyisten tietojen perusteella ennallaan.