IRRC-sarjan neljäs kilpailuviikonloppu kaasuteltiin viime viikonloppuna 27. - 29. heinäkuuta Belgian Chimayssä. Vaikka Markka Racingin kuljettajat kärsivät teknisistä murheista, onnistui Erno Kostamo säilyttämään kakkostilansa IRRC Superbike-sarjassa viidennen ja neljännen sijan turvin ja Juha Kallio kamppaili itsensä toisen IRRC Superbike -lähdön kahdeksanneksi.
Hyvin perjantain vapaissa harjoituksissa aloittanut Erno Kostamo kärsi lauantaina moottoririkon.
– Olin päässyt lauantain ensimmäisessä aika-ajossa oikein mainioon vauhtiin, kun viidennellä kierroksella pyörästä kuului kiihdytettäessä luja pamahdus ja veto katosi. Luulin ketjujen katkenneen, mutta pyörän perässä olikin valtava savupilvi, kuvailee Kostamo, joka pysähtyi saman tien radan varteen yrittäen kiinnittää ratatuomareiden huomion.
– Onneksi kukaan ei kaatunut pyörästäni vuotaneeseen öljyyn. Kun palasin tutkimaan pyörää, löysin alakatteesta muun muassa kiertokangen, Kostamo kertoo.
Kostamon mekaanikot alkoivat kiireesti valmistella miehen kakkospyörää kuivan kelin ajoa varten ja Kostamo itse otti työn alle hajonneen moottorin poistamisen. Välillä mies kävi täräyttämässä itsensä kakkospyörällä viidenteen lähtöruutuun IRRC Superbiken toisessa aika-ajossa ja jatkoi sen jälkeen moottorin vaihdon parissa.
– Tiimipäälliköt Stedt ja Pönniä saivat hankittua Penz13-tiimiltä moottorin ja luulimme, että saisimme ykköspyörän kuntoon Openin toiseen aika-ajoon. Yksi anturi oli kuitenkin vioittunut, eikä niiden kalibrointi onnistunut. Luistonesto ja shifter eivät toimineet ennen viallisen anturin vaihtamista. Tulokseni Open-luokan aika-ajossa oli siis vasta 30. Siihen nähden olen tyytyväinen sijoituttuani kilpailussa kolmanneksi, Kostamo kertoo.
Ensimmäisessä IRRC Superbike -lähdössä Kostamo otti hyvän startin ja ajoi viidentenä Didier Gramsin ja Marek Cervenyn perässä, kun tekniikka puuttui jälleen peliin.
– Eräässä jarrussa jarruvipu vain napsahti sentin lähemmäs tankoa, vivun säädin yksinkertaisesti hajosi. Sen jälkeen otinkin hieman rauhallisemmin, jotta jarrut eivät katoaisi kokonaan, kertoo viidennen sijansa maaliin asti säilyttänyt Kostamo.
Myös toisessa IRRC-startissa Kostamo otti hyvän lähdön nousten kolmanneksi, mutta ei kyennyt vastaamaan villillä kortilla kilpailuun osallistuneen Vincent Lonboisin ja sarjajohtaja Danny Webbin vauhtiin. Kostamo pääsi kuitenkin kilvanajon makuun takana ajaneiden Didier Gramsin ja Marek Cervenyn noustua haastamaan miestä kilpailun loppuvaiheessa.
– Didier Grams puski väkisin ohi toiseksi viimeisellä kierroksella ja veti pienellä riskillä hieman eroa. Viimeisellä kierroksella myös Marek Cerveny kävi edelläni, mutta onnistuin kuittaamaan hänet kilpailun viimeisessä mutkassa, Kostamo kertoo.
– Toisen Open 1000 -kisan jätin ajamatta, sillä viikonlopun aikataulu oli liian tiivis, erityisesti moottorin vaihto huomioiden. Olisiko kuuma keli käynyt kaluston päälle, sillä muutenkin koneet tuntuivat tänä viikonloppuna paukkuvan – kärkikuskeista myös Gramsin moottori hajosi. Vaikka lämpötila oli raskas tekniikan tekniikalle, ei se oikeastaan vaikuttanut omaan tekemiseen, kun nesteytyksen oli hoitanut hyvin, Kostamo pohti.
– Danny Webb on kyllä parantanut vauhtiaan huomattavasti kauden kuluessa. Erityisesti miehen höylättyä pari viikkoa Mansaarella, oli hän huomattavasti entistä nopeampi ja kyllä hän vain menojaan täälläkin meni – siitäkin huolimatta, että myös oma paras kierrosaikani oli pari sekuntia viimevuotista nopeampi.
Sarjassa Kostamo onnistui säilyttämään toisen sijansa 11 pistettä Gramsia ja 18 Cervenyä edellä. Loppukauden Kostamo ennakoi sisältävän erityistä latausta ja tiukkaa taistelua sarjan toisesta sijasta.
– Ajammehan seuraavaksi Cervenyn kotiradalla Horicessa ja sarja päättyy syksyllä Gramsin kotiradalle Frohburgiin, perustelee Kostamo.
Imatranajossa kilpakumppanin sairaalaan kolaroima Juha Kallio epäili ennen Chimayn kilpailua loukkaamansa olkapään vaikuttavan ajamiseen, mutta muutoin hieman vaivannut olkapää kestikin ajamista hyvin. Kallion kilpailua sävyttivät kuitenkin tekniset ongelmat, joita ei saatu koko viikonlopun aikana kuriin.
– Aika-ajo meni melko hyvin, mutta kärsin kytkinongelmista oikeastaan koko muun viikonlopun ajan. Käytännössä vain viimeisessä IRRC Superbike -lähdössä pääsin ajamaan kunnolla. Eihän sekään kovin hyvin mennyt, kun kierroksia oli itselleni uudella radalla alla niin vähän, Kallio manailee.
– Ensimmäisen IRRC-lähdön jouduin keskeyttämään, koska vaihteet eivät menneet päälle. Ensimmäisessä Open-lähdössä kytkin luisti ja toisessa irtosi vaihdepoljin. IRRC:n toisessa kilpailulähdössäkään pyörä ei toiminut kuten pitää, sillä kytkin ei luistanut lainkaan pienemmälle vaihdettaessa. Sillä pystyi kuitenkin ajamaan, ja lähdöstä tuloksena oli kahdeksas sija, Kallio toteaa.
– Fiilikset eivät tällä hetkellä hirveän hyvät ole. Tämä kausi on muutenkin ollut niin hankala, että ei tällaista ole tainnut ennen ollakaan, ja erityisesti tämä viikonloppu oli todella vaikeuksien sävyttämä, pettynyt Kallio sanailee.
– Nyt pyörä pitää vain saada iskuun ennen seuraavaa osakilpailua, pohtii Kallio.
Seuraavan kerran Markka Racingin kuljettajat nähdään radalla Tsekin tasavallan Horicessa, jossa ajetaan kauden toiseksi viimeinen IRRC-osakilpailu 18.-19. elokuuta.