Autoissa on ollut itsenäisesti yllätystilanteissa toimivia jarrutusjärjestelmiä jo useiden vuosien ajan, mutta teknologia on vasta tulossa moottoripyöriin. Kaksipyöräisessä odottamaton ja äkkinäinen jarrutus voi olla paljon vaarallisempaa kuin mitä se on nelipyöräisille.
Silti moottoripyörävalmistajat pyrkivät löytämään ratkaisuja, miten saada järjestelmä toimimaan turvallisesti. Honda on mm. kehittämässä hätäjarrutusjärjestelmää ja myös Bosch tekee töitä asian eteen.
Periaatteessa asia on varsin yksinkertainen. Järjestelmä toimii eri sensoreiden - kuten kameroiden, tutkien ja lasertutkien - toimittaman tiedon avulla. Laitteet skannaavat ja luotaavat tietä moottoripyörän edessä siltä varalta, että joku voisi aiheuttaa törmäyksen: kääntyvä tai yllättäen jarruttava auto tai eteen loikkaava hirvi esimerkiksi. Jos järjestelmä tunnistaa uhan, niin se jarruttaa välittömästi, sulkee kaasun ja pyrkii pysäyttämään pyörän ennen estettä.
Autossa järjestelmä toimii suhteellisen turvallisesti, mutta moottoripyörässä, missä kuljettaja on suojaton eikä käytä turvavyötä, äkkinäinen ja odottamaton jarrutus saattaa viedä kuljettajalta tasapainon tai jopa heittää hänet pyörän selästä.
Harley-Davidsonin ratkaisu on käyttää lisäsensoreita päättelemään, onko kuljettaja fyysisesti tai henkisesti valmistautunut hätäjarrutukseen. Lisäsensoreita on mm. kahvoissa, joista järjestelmä päättelee, pidetäänkö niistä kiinni molemmin käsin, istuinsensorit, jotka kertovat, seisooko kuljettaja jalkatapeilla ja tajunnan tilaa mittaavat sensorit, jotka on sijoitettu mittaristoon tai jopa kypärän sisälle jäljittämään kuljettajan silmien liikettä.
Nämä kuljettajan toimintaa tutkivat sensorit arvioivat, onko kuljettaja riittävän valmistautunut reagoimaan, ennen kuin autonominen jarrutus aktivoidaan. Mikäli järjestelmä päättelee, että kuljettaja ei ole riittävän valmis, se kytkee päälle erilaisia varoitusvaloja esimerkiksi peileissä ja mittaristossa, äänihälytyksiä tai jopa haptisia värinäindikaattoreita istuimessa tai ohjaustangossa.
Järjestelmä saattaa myös tehdä lyhyen jarrutuksen, vain niin pienen, että kuljettaja tuntee painonsiirron. Mikäli kuljettaja ei reagoi, järjestelmä odottaa ennaltamääritetyn ajan (200 - 500 ms) ennenkuin jarruttaa tosissaan pysäyttääkseen moottoripyörän.
Mikäli järjestelmä toteaa, että kuljettaja on riittävän vireässä tilassa, se aloittaa hätäjarrutuksen heti. Jos kuljettaja on ehtinyt aloittaa jarrutuksen, järjestelmä avustaa lisäjarrupaineen avulla.
Ongelmana on se, että itsenäisesti toimiva jarrutus ei ratkaisen kaikkia tilanteita. Joskus jarruttaminen ei ole paras tapa törmäämisen välttämiseksi, vaan väistäminen tai vauhdin kiihdyttäminen. H-D:n patentti kertoo, miten autonominen jarrujärjestelmä ohitetaan tarpeen niin vaatiessa, mikäli tilanne on kuljettajan hallinnassa, eikä avustusta tarvita.
Kuten kaikkien patenttihakemusten kanssa, ei ole olemassa mitään varmaa tapaa tietää milloin, ja miten järjestelmää mahdollisesti tullaan hyödyntämään reaalimaailman moottoripyörässä. Asiasta kertoi ensin Motorcycle.