Vietnamilaiset poliitikot päätyivät ratkaisuun keinona taistella pääkaupunkinsa Hanoin yhäti kasvavia saasteongelmia vastaan. Riippumaton ympäristötutkimuslaitos GreenID selvitti, että viimeisen vuoden aikana peräti 282 päivänä rekisteröitiin pakokaasupäästöistä johtuvia yli turvallisuusrajojen yltäviä ilmansaastepitoisuuksia.
Kaupungin päättäjät totesivat, ettei autojen tai muun tyyppisten ajoneuvojen määrään ole tarvetta puuttua, mutta tehdäkseen elämän helpommaksi heille, jotka eivät voi käyttää moottoripyöriään Hanoissa, kaupungin julkista liikenneverkkoa kasvatetaan vastaavasti.
Tällä hetkellä vain noin 12 % paikallisista käyttää julkista liikennettä, tavoitteena on parantaa liikenneverkkoa niin, että noin puolet kaupungin asukkaista käyttäisi sen palveluja.
Tällä hetkellä Hanoissa on selvityksen mukaan 2500 moottoripyörää kilometrillä, mikä varmasti asettaa omat haasteensa.
Autojen määrä on myös kasvussa tulotason noustessa maassa, mutta siinä missä autoja myytiin maassa päivässä 750 kappaletta vuonna 2016, moottoripyöriä myytiin vastaavassa ajassa 8000 kappaletta.
BBC:n Vietnam-asioiden toimittaja ei osaa kuvitella elämää Hanoissa ilman moottoripyöriä.
– Kypäräpakkokaan ei toteutunut, koska ihmiset eivät vain suostuneet käyttämään niitä, joten hallitus perui lain, Han Mi kertoo.
Voinemme olettaa, ettei moottoripyörien käyttökieltoakaan pystytä käytännössä toteuttamaan?