Merkin moottoripyörien myynti laski 11,3 % vuoden takaisesta 81 807 pyörästä vuoden toisella neljänneksellä toimitettuun 72 593 pyörään.
Laimennettu tulos per osake vuoden toisella kvartaalilla oli 1,45 dollaria, kolme senttiä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Mikäli tuotannon optimoinnin aiheuttamia kuluja ei oteta huomioon, tulos oli 1,52 dollaria.
Nettotulos laski myynnin heikentymisen seurauksena 242,3 miljoonaan dollariin viime vuoden 258,9 miljoonasta. Liikevaihto puolestaan putosi 1,71 miljardista dollarista 3,3 %.
Positiivista on se, että liikevaihto laski noin vähän, vaikka myytyjen pyörien määrä laski paljon. Keskimääräinen liikevaihto per pyörä nousi johtuen kalliimmasta hinnoittelusta ja suotuisista valuutanvaihtosuhteista.
Harleyn markkinaosuus laski USA:ssa
H-D:n vähittäiskauppamyynti Yhdysvaltoihin oli toisella vuosineljänneksellä 43 047 pyörää viime vuoden 52 966 pyörään verrattuna, eli 6,4 % vähemmän ja muualle maailmaan 29 549 pyörää, jossa on kasvua viime vuoden 28 841 pyörään verrattuna. Harrikoiden myynti laski Kanadassa ja Aasiassa ja nousi Latinalalaisessa Amerikassa 9,1 %. EMEA-alueella eli Eurooppa, Lähi-Itä ja Afrikka, joka on merkin toiseksi suurin markkina-alue nousua oli 3,6 %. Myynti muualle maailmaan kasvoi kaikkiaan 0,7 %, mutta maailmanlaajuista myyntiä USA mukaan lukien se ei pystynyt pelastamaan, se putosi kaikkiaan 3,6 %.
Kaikkiaan Harrikoita myytiin maailmanlaajuisesti 78 428.
Kuten myytyjen pyörien kasvuluvut kertovat, USA on Harleylle erittäinen keskeinen markkina, ja sen ongelmana on kotimaan myynnin jatkuva lasku, jota myynti muualle maailmaan ei näytä korvaavan riittävän nopeasti.
Harleyn markkinaosuus USA:ssa laski 48,4 prosenttiin yli 601 kuutiosenttimetrin luokassa. Euroopassa se puolestaan nosti markkinaosuuttaan 0,9 % 10,4 prosenttiin vastaavassa segmentissä.
Viennin kasvu Euroopan varassa
Ensimmäisen puolen vuoden myynti laski 10,5 prosenttia 152 638 kappaleesta 136 537 Harrikkaan. Ja siinä on nähtävissä sama ilmiö: vienti vetää, kotimaan myynti tökkii. Kotimaan myynnissä oli peräti miltei 17 000 kappaleen, yli 8 % lasku.
Ja viennin kasvu lepäsi puolen vuoden jaksollakin EMEA-alueen - käytännössä Euroopan - ja Latinalaisen Amerikan varassa.
EU:n 25 % tulli iskee siten Harleyhyn vielä jossain vaiheessa kovalla kädellä, jollei yritys aiemmin kertomansa mukaan siirrä Eurooppaan myytävien pyörien tuotantoa Thaimaan tuotantolaitoksilleen.
– Tuloksemme toisella kvartaalilla heijastaa tasoa, joka on linjassa odotustemme kanssa. Jokaisen diilerimme ja työntekijämme fokuksella edistymme rakentaessamme seuraavan sukupolven H-D kuljettajia pitkän aikavälin tavotteidemme mukaisesti. Valmistuksen optimointimme, kysynnän ohjaamat investointimme sekä sitoutumisemme toimittaa tuotteita kysynnän mukaan ovat kontrollissamme ja jatkavat liiketoimintamme vahvistamista, totesi H-D:n pääjohtaja Matt Levatich.
Uusi strategia tulossa
Merkin tavoitteena on uuden 30.7. paljastettavan strategian mukaisesti kiihdyttää uusien Harrikka-kuskien seuraavan sukupolven kasvua globaalisti. Tavoite ei ole vaatimaton, sillä se aikoo hankkia 2 miljoonan uuden H-D-motoristin joukon pelkästään USA:ssa vuoteen 2027 mennessä.
Harley-Davidsonin tulosjulkistusta varjosti tieto siitä, että yritys tulee kärsimään presidentti Donald Trumpin tullimuurilinjasta. Tämän hallinto nosti teräksen ja alumiinin tuontitulleja, jonka vastineeksi EU nosti amerikkalaisten moottoripyörien tullimaksut 25 prosenttiin. Yritys on kertonut siirtävänsä osan tuotannostaan USA:n ulkopuolelle välttääkseen tullimaksujen vaikutuksen.
Vuoden ensi kvartaalilla Harley ilmoitti siirtävänsä Kansas Cityn tehtaansa tuotannon Yorkiin. Myöhemmin se kertoi tuotannon käynnistämisestä Thaimaassa. Yritys jatkaa investointeja tuotannon rakentamiseen ja muihin konsolidointitoimiin ja odottaa niiden kustannusten olevat noin 170 - 200 miljoonaa dollaria ja pääomainvestointien määrän olevan 75 miljoonaa dollaria vuonna 2019. Näiden se uskoo tuottavan vuotuiset 65 - 75 miljoonan dollarin vuotuiset säästöt vuodesta 2020 lähtien.
Toisella neljänneksellä tuotannon optimoinnista aiheutuneet kulut olivat 14,8 miljoonaa dollaria ja vuoden alusta 62,3 miljoonaa dollaria.
Myyntitavoitteet ennallaan
Harley vahvisti tavoitteensa kuluvalle vuodelle, eli se uskoo toimittavansa 231 000 - 236 000 moottoripyörää vuoden 2018 aikana. Kolmannen neljänneksen tavoitemyynti on 45 500 - 50 500 moottoripyörää.
Yrityksen pitkän aikavälin tavoitteena on kasvattaa kansainvälisen liiketoiminnan määrää 50 % vuoteen 2027 mennessä. Yksi väline tässä on Thaimaan tuotantolaitos, jonka ansiosta Harrikoiden hinnat tietyillä markkinoilla laskevat - erityisesti Aasiassa, mutta myös mahdollisesti Euroopassa.