Joitakin vuosia sitten some-palvelu ReddItillä oli idea: he antoivat lontoolaisen poliisin ja amerikkalaisen moottoripyörävarkaan vastata kysymykseen miten estää moottoripyörävarkaus parhaiten. Vastaukset ovat mielenkiintoisia.

Alkuperäiset ReddItin kysymykset varkaalle olivat:

  • - Minkätyyppiset moottoripyörät ovat kohteenasi ja miksi?
  • - Mikä on paras turvajärjestelmä, minkä voi hankkia moottoripyörään?
  • - Miten ja mihin meidän pitäisi asentaa ketjulla varustetut lukot niin, ettei niitä vastaan pysty käyttämään voimaleikkureita? Miten helppoa on leikata huippuluokan lukkoja?
  • - Mikä pidättelee sinua eniten? Silloin, kun näet moottoripyörän ja analysoit sitä varastamista varten?
  • – Mikä saa sinut ajattelemaan, että "ei, ei tuota pyörää"?

Poliisin vastaukset:

– Turvallisuus maksaa. Raha ei takaa 100-prosenttista turvallisuutta, mutta se antaa pyörällesi mahdollisuuden.

Moottoripyörätyypeistä:

– Suosituimpia pyöriä varkaiden keskuudessa ovat sport-pyörät sekä sellaiset pyörät, mitä näkee eniten. Syynä on se, että pyörissä on jäljittimiä ja varkaudenestolaitteita. Lisäksi ihmiset ovat fiksuja eivätkä osta varastettuja pyöriä. Sen vuoksi voron on paljon yksinkertaisempaa purkaa pyörä palasiksi ja myydä se osina. 

Paras turvalaite:

– Yleisin tapa moottoripyörän varastamiseen on nostaa se pakettiauton kyytiin. Nopeaa, helppoa ja hiljaista. Kun pyörä on pakettiauton sisällä, se on näkymätön. Pyörällä ajettaessa riski tulla napatuksi on suurempi. Lisäksi sinun ei tarvitse osata ajaa sillä tai osata käynnistää sitä. Varastaminen ei voisi olla yksinkertaisempaa. Olemme nähneet, miten pyörän etuhaarukan alle ja pyörän taakse iskunvaimenninten lähelle on laitettu tangot ja nostettu pyörä neljän miehen voimin. Jopa ison sporttipyörän paino jakautuu silloin esimerkiksi vain 50 kiloon per nostaja.

– Tästä syystä tärkeintä on estää nostamasta sitä maasta. Vain hyvä ketju, lukko ja ankkurointi maahan estää sen. Ideaalisesti tarvitset jotain, joka on karkaistua ja 15 mm paksua tai paksumpaa. Muuten varkaat pystyvät katkaisemaan sen voimapihdeillä. Mikä tietysti on heidän kannaltaan ihanteellista, koska se on nopeaa ja äänetöntä.

Hyvä lukko on sellainen, jota on vaikea varastaa ja hyvin kova. Toinen hyvä vihje on se, että lukitus pitää tehdä tiukasti, ketjua ei saa jättää löysälle, muuten se on haavoittuvainen jäädyttämiselle ja moukarille.

Ankkuroinnin maahan pitää olla riittävän tukeva. Betoniin upotetut ovat parhaita, mutta varsin harvalle käytännössä mahdollisia. Lisäksi hälyttimellä varustetut levyjarrulukot ovat toimivia. Itselläni on niitä kaksi, toinen etu- ja toinen takapyörässä. Jos ne menevät päälle, syntyy valtava meteli ja juuri sitä rosvot vihaavat.

Lisäksi pyörä kannattaa tietysti merkitä näkymättömästi.

Optimaalinen tapa suojata pyörä on säilyttää sitä autotallissa. Jos se on kadun varrella, niin se kannattaa varustaa liikkeestä aktivoituvalla turvavalolla. Myös feikki valvontakamera on hyvä.

Mitä lukkoihin tulee, niin paras riippulukko mitä tiedän on Abloy Protec 362, jota itsekin käytän. Siinä on 15 mm paksu karkaistusta booriteräksestä valmistettu lukitussanka. Se on erittäin vahva, ja sitä käytetään muun muassa pankkiholveissa. Käsittääkseni se on toistaiseksi murtamaton. Abloy on hinnakas (pikavilkaisulla sitä myydään noin 270-330 eurolla). Sitä on erittäin vaikea katkaista voimapihdeillä, koska rakenne miltei peittää sangan. Siitä on vaikea saada otetta.

Kun lukko on hyvä, niin ketju on usein se heikko lenkki. Monet valmistajat tekevät kevyitä ketjuja, jotka ovat voimapihtejä vastustavia, mutta eivät niitä kestäviä.

Miten lukita:

– Optimaalisesti ei vanteen läpi. Rengas on helppo irroittaa, joten mieluummin rungon läpi. Lukitkaa ketju tiukkaan. Jos ketju on löysällä maata vasten, niin se on paljon haavoittuvampi moukarointia, jäädyttämistä, hitsaamista ja voimapihtejä vastaan.

Miten turhauttaa voro:

– Paras lääke on turvallinen moottoripyörä. Varas valitsee mieluummin turvattoman pyörän kohteekseen. 

Kannattaa muistaa, että varas ei halua jäädä kiinni. Kiinnijääminen on suurin riski heidän "liiketoiminnassaan". Lisää pyöräsi riskikerrointa verrattuna muihin pyöriin ja he valitsevat helpomman varastettavan. Parasta olisi optimoida asia siten, että pyöräsi varastaminen vie mahdollisimman kauan ja lisää heidän kiinnijäämisriskiään.

Voron puheenvuoro

Kyse on jo "ammattinsa" lopettaneesta varkaasta, mutta hän hankki "tarvittavan asiantuntemuksensa" toimimalla 10 vuotta mp-varkaana.

Moottoripyörän tyyppi:

– Enimmäkseen supersportteja. Niitä kaadetaan eniten ja ne ovat helpoimpia löytää. Seuraavana tulevat Harrikat.

Paras turvallisuus:

– Älä koskaan, koskaan, koskaan, KOSKAAN jätä pyörääsi asuinrakennuksen ulkopuolelle. Varsinkaan, jos siinä on puomilla varustettu parkkihalli. Se on paikka numero yksi isossa kaupungissa, mihin vorot menevät "ostoksille".

Passiivisista laitteista esimerkiksi se paksumpi Kryptoniten ketjulukko suojaa. Jos joutuu vetämään sen vanteen läpi, niin mieluummin sitten takarenkaan. Sen irrottaminen kestää paljon pidempään. Mikä tahansa noin 100 euron hintainen levyjarrulukko toimii, ja taas mieluummin takarenkaaseen, eturenkaasta ne ovat helpommin irrotettavissa, uskokaa minua.  Ja halvemmat pystyy murtamaan hiljaisuudessa.

Erilaiset jäljittimet ovat hyviä erottamaan amatöörivarkaat ammattilaisesta, mutta se, joka tietää, mitä tekee, pystyy poistamaan ne. Joku pykälää vielä ammattilaisempi säilyttää pyörää radiosuojatussa tilassa. 

Jäljittimien lisäongelmana on se, että ne eivät estä pyörän varastamista. Joten niiden lisäksi sinulla on oltava jotain näkyviä passiivisia turvalaitteita saadaksesi voron ohittamaan pyöräsi. Hälyttimet ovat tehokkaita, mutta ne eivät ole yhteydessä poliisiin. Sähköisten apulaitteiden poistaminen on enemmän mentaalinen kuin fyysinen haaste.

Asennuksen laatu on tässä suuri tekijä. Jäljitin ja hälytin kannattaa asentaa esimerkiksi ilmansuotimen alle, ja kaikki asennusjohdot piilottaa näkymättömiin.

Parhaat lukot:

– Vain yhdellä tuntemallani varkaalla oli voimapihdit, joissa oli kryogeenisesti karkaistut vaihdettavat terät. Sellaiset pihdit maksavat satoja euroja. Kalliit yli 150 euron lukkosetit ovat hintansa väärtejä. Jopa kalliit punotut kaapelilukot ovat hyviä. Ne voidaan leikata poikki, mutta se on aikaa vievä prosessi.

Mikä saa sinut kulkemaan pyörän ohi?

– Jos se on kuluneen ja rähjäisen näköinen kosmeettisesti, mutta mekaanisesti kunnossa. Kahvat kuluneet, pyörä on kaadettu molemmille kyljille, mutta ketjut ovat puhtaat ja hyvin säädetyt, renkaat ovat kuluneet reunoista. Sen vähäinen arvo ei ole syy. Se muistuttaa minua itsestäni kauan sitten. Ajattelen, että se on kaikki, mitä sen omistajalla on, koko maailma. Se ei ole nätti, mutta hän ajaa sillä kuin eläin. Sen ohitan.

Enimmäkseen kuitenkin sellaiset pyörät, jotka veisivät aikaa. Tiedän joitakin kylämhermoisia kavereita, jotka voivat istua tunnin työskentelemässä pyörän kimpussa. Useimmat antavat operaatiolle aikaa sekunteja, korkeintaan minuutteja, ja jolleivät onnistu, häipyvät. Sekunnitkin tuntuvat ikuisuudelta, kun vapautesi ja elämäsi ovat koetuksella. Laatuluokan lukko takarenkaassa, laatuketju ja lukko, lukittava pyörän suojus ja varkausvakuutus. Minusta jäljittimet eivät ole hintansa väärti. Ja jos joku varastaa pyöräni, en halua sitä takaisin. Saattaa olla niin, että kaikki mitä siitä on jäljellä mahtuu reppuun eikä ole edes painava kantaa. Älä jätä pyörääsi koskaan ulos kovin moneksi päiväksi tai yöksi.

Turvavihje:

– Jos joudut väliaikaisesti pysäköimään pyöräsi jonnekin ulos, niin hyvä jippo on ottaa pyörän työkalupakista sopiva avain ja irrottaa kytkinkahva. Ei kahvaa, eikä sillä sitten ajetakaan mihinkään. Tietysti jos  pysäköit kotosalla asuntosi ulkopuolella jatkuvasti näin, niin joku ilta he tulevat takaisin oma kytkinkahva mukanaan.

Lukitse pyörän ohjauslukko äläkä jätä vara-avainta sivulaukkuun. Sen voi avata millä tahansa veitsellä. Älä myöskään jätä pyörän luovutustodistusta sivulaukkuun. Ohjauslukko sinänsä on kohtuullisen helppo ohittaa, muttei niin helppo. Joskus joku niistä on niin vahva, ettei tahdo murtua, ja joudut tulemaan kaveri mukanasi uudelleen. Vaadittava lisäaika saattaa pelastaa pyörän. Jos ohjauslukko olisi ollut auki, pyörä olisi voinut kadota heti.

Ja jos joku varastaa talosi ulkopuolelle pysäköimäsi pyörän, niin vuokraa sille talli tai jotain vastaavaa läheltä, sillä voro vain odottaa sen muutaman viikon, kunnes vakuutusyhtiö hankkii sinulle uuden pyörän ja tulee korjaamaan sen pois. Sama koskee tietysti tilannetta, että joku yrittää varastaa pyöräsi, mutta epäonnistuu. Siirrä se, sillä he tulevat takaisin.

Varastatteko ne ajamalla vai kaappaamalla pakettiautoon?

– On yleinen väärinkäsitys, että muutama kaveri ottaa ja kuormaa pyörät kuorma-autoihin tai pakettiautoihin. Ne ihmiset, jotka jäävät kiinni, käyttävät kuorma- ja pakettiautoja. Urasi jää lyhyeksi, jos kuormaat 300 km/h tunnissa kulkevan raketin (jossa todennäköisesti on jäljitin), joka olisi nopeampi kuin poliisin ajoneuvot, vaniin, joka kulkee 120 km/h, jolla pääset helposti perille paikkaan, jossa sinut pidätetään. Jollet osaa käynnistää pyörää ja ajaa pois, että myöskään pysty löytämään jäljitintä.

 Minua opetettiin, ettei "kuumalla" pyörällä saa ajaa mihinkään muualle kuin on pakko ja ajaa täydellisesti lain kirjaimen mukaan. Älä varasta sitä pyörää, ellei sinulla ole paikkaa minne viedä se, etkä myöskään aja kuin hullu, koska silloin riskeeraat rahasi ja vapautesi. Se ei ole pyörä, vaan työ.

Lopuksi:

– Suurin osa varkasita ei ole niin älykkäitä, ja puolet on huumeiden vallassa, joten ole kiltti äläkä ole tyhmempi kuin he ovat.

Artikkeli on alunperin julkaistu Rideapartissa