Jos pidit Kawasakin uuden Z900RS Cafén muotoilusta ja olemuksesta, niin Hondan tulevat antimet saattavat kiinnostaa sinua vähintään yhtä paljon.

Vaikuttaa siltä, että uutuuden moottori on nestejäähdytetty toisin kuin alkuperäisen CBX:n mylly. Se on tehty näyttämään ilmajäähdytteiseltä, mutta se on saatu varsin kapeaksi kiitos modernin moottoriteknologian.

Retro-Honda CBX 1000 renderöitynä.

Retro-Honda CBX 1000 renderöitynä.

 

Vuonna 1978 esitelty CBX oli aikansa toinen kuusisylinterinen tuotantopyörä. Benelli Sei oli ehtinyt markkinoille ennen sitä, mutta CBX 1000 otti kulttipyörän aseman 100 hevosvoiman tehollaan ja äärimmäisen moottorikeskeisenä, 1047-kuutioisena pyöränä. Moottorissa oli neliventtiilikannet, joten venttiileitä kertyi kuusisylinteriseen pyörään peräti 24. Pyörän huippunopeus oli noin 225 km/h ja se oli aikanaan maailman nopein tuotantomoottoripyörä.

Retro-CBX 1000:ssa on myös kuusipiippuinen pakoputkisto kuten alkuperäisessäkin. Mitä muuta siinä on todennäköisten LED-valojen lisäksi selvinnee syksyn EICMA:ssa.

Lisää aiheesta mm. Motorcyclen sivuilla.

On mielenkiintoista nähdä, miten paljon tehoa Honda pyörästä kutittelee sekä tietysti myös, jäävätkö pyörän piirteet noin pyöreiksi lopullisessa versiossa, kun tietynlainen särmikkyys ja kulmikkuus ja muotojen yhdisteleminen on muotia?

Retro-Honda CBX 1000 renderöitynä.