– Äskettäiset EU:n vastatullit ovat vaatineet meitä käyttämään aikaa ja resursseja arvioidaksemme toimintasuunnitelmia, mukaanlukien mahdollisuus siirtää Eurooppaan myytävien Indian-moottoripyörien valmistus Iowasta tehtaaseemme Puolassa, yrityksen edustaja Jess Rogers kirjoitti sähköpostiviestissään Business Journalille tiistaina.
Suunnitelma edustaa samantyyppistä ratkaisua, kuin mitä sen kilpailija Harley-Davidson edustaa. H-D kertoi maanantaina siirtävänsä Eurooppaan myytävien pyöriensä valmistuksen pois USA:sta.
Molemmat moottoripyörävalmistajat kärsivät Euroopan Unionin Yhdysvalloissa valmistetuille moottoripyörille asettamasta 25 % tullista, joka koskee yli 500-kuutioisia moottoripyöriä.
Medinassa toimivan Indianin pieninkin moottori on Scout Sixty, jonka moottorin kuutiotilavuus on kokoa 999 cm3, joten sen kaikki mallit joutuvat tullin kohteeksi.
Tullimaksu nostaa Indianin kustannuksia noin 15 miljoonalla dollarilla vuonna 2018, Rogers kertoi. Ei ole kuitenkaan selvää, mitä kustannuksia summaan on laskettu mukaan, onko siinä esimerkiksi huomioitu Trumpin hallinnon tuontiteräkselle ja -alumiinille asettamien tullien aiheuttamat kustannukset.
– Kauppasodan kiihtyminen nostaa ajoneuvojemme tuotantokustannuksia. Jatkamme erilaisten vaihtoehtojen selvittämistä hoitaaksemme sekä tulli- että raaka-ainekustannusten nousun, Rogers kirjoitti.
Indianeja valmistetaan ja kootaan useilla tehtailla ympäri Yhdysvaltoja sekä lisäksi Monterreyssä Meksikossa.
Indianin emoyhtiö Polariksella on puolestaan Puolassa Opolessa reilun kolmen hehtaarin kokoiset tuotantolaitokset, jotka avattiin vuonna 2014 off-road-laitteiden valmistusta varten. Tehtaalla työskentelee tällä hetkellä noin 500 työntekijää.