Albert ‘Shrimp’ Burnsin tarina alkoi 14-vuotiaana, ja hän kuoli kisaonnettomuudessa 23-vuotiaana.
Anvil Motocicletten taustalla ovat kaverukset San Marco ja Phonz, jotka ovat käyttäneet Shrimpin rakentamiseen aikaa viimeiset puoli vuotta ja 300 tuntia. Tiimiin on kuulunut rungonrakentaja, insinööri, mekaanikko, asentaja, verhoilija ja peltiseppä.
Pyörä esiteltiin torstaina tänään päättyvillä Wheels & Waves -festivaaleilla Biarritzissä, mutta sitä ei ole rakennettu pelkästään näyttelytarkoituksiin, vaan sillä osallistuttiin eilen kilpailuun El Rollon flat track -kisassa, kuljettajanaan italialainen flat track -spesialisti Emanuele Marzotto.
"Shrimp" on pyörä, joka on sekoitus moderneja osia huippubrändeiltä yhdistettynä käsintehtyihin ja käsin työstettyihin runkoon, katteisiin ja komponenetteihin. Anvil kertoi valinneensa Öhlinsin, Pakelon, Zardin ja Newfrenin kumppaneikseen hankkeisiin, koska ne "ovat luotettavia ja heillä on mahtava kokemus".
Projektin vaiheet olivat: pääteeman tutkimus- ja kehittämistyö, pyörän tarinan tutkimustyö, sen selvittäminen, miten kuljettaja parhaiten sopii toimimaan pyörän kanssa, projektisuunnittelu, 3D-suunnittelu sekä lopulta pyörän rakentaminen.
San Marco ja Phonz ovat erityisen ylpeitä polttoainetankista, kisanumerokylteistä sekä lokasuojista, jotka kaikki on tehty käsin teräksestä.
– Tämä on ollut hieno kokemus meille, meillä oli selkeä näkemys projektistamme alusta lähtien, ja olemme noudattaneet sitä, he kertovat. – Meitä on inspiroinut Albert ‘Shrimp’ Burns, hänen tarinansa teki meidät vahvoiksi ja fokusoituneiksi lopputulokseen. Tämä on enemmän kuin pelkkä pyörä meille, se on osa meidän elämäämme rakentelijoina ja muotoilustudiona.
Monet Anvilin aiemmista projekteista ovat peräisin historiallisista moottoripyöräiljöistä, ja San Marco totesi, että "Mistä me pidimme Shrimpin tarinassa oli se, että hän oli todella nuori, mutta erittäin päättäväinen. Hänen persoonallisuutensa ja sisukkuutensa hänen lyhyen, mutta jännittävän elämänsä aikana on inspiroivaa."
– Yksi meidän suurimpia intohimojamme on lukea moottoripyöräilyn historiaa. Tutkimusvaiheemme aikana löysimme Shrimpin ja olimme äkkiä lumoutuneita hänen tarinastaan. Monet eivät tunne Shrimpin elämäntarinaa, mutta meidän mielestämme kaikkien intohimoisten motoristien pitäisi tietää hänestä, totesi Phonz.
Anvil vastaanotti Scout Sixtyn helmikuussa ja aloitti irroittamalla 1133-kuutioisen V-kakkosen rungosta ja rakentamalla jotain täysin uutta kunnoittaakseen menneisyyden flat track -kilpa-ajajia.