IRRC-sarjan toinen osakilpailu järjestettiin viime viikonloppuna Tsekin tasavallan Terlickossa. Moottoriongelmista huolimatta Markka Racingin kuljettajat ylsivät viikonlopun aikana kolmesti podiumille.
Superbike-luokassa kilpaileva Erno Kostamo ajoi Terlickossa molemmissa IRRC-lähdöissä kolmannelle sijalle. Omien sanojensa mukaan Superbike-luokan toisessa lähdössä elämänsä kilpailua ajanut Kostamo oli juuri noussut kärkeen, kun valitettavat tekniikkamurheet puuttuivat peliin.
– Periaatteessa viikonlopun tulos oli sitä, mitä lähdettiin hakemaan, mutta muuten ei voi olla tyytyväinen. Erityisesti toinen kisa jäi kaivelemaan, en ole varmaan koskaan ajanut niin kovaa! Viimeinen nopea kierrosaikani oli noin kaksi ja puoli sekuntia alle rataennätyksen, se on aivan järjetöntä kyytiä. Olin juuri noussut kärkeen ja matkaa maaliin oli kaksi kierrosta, kun kannentiiviste hajosi ja tehot katosivat. Ensin ohi meni Danny Webb ja seuraavalla suoralla Didier Grams. Minulla oli kaikki mahdollisuudet ajaa voitosta, mutta tällä kertaa se ei ihan riittänyt, Kostamo kertaa.
– Superbike-luokan kärjessä mennään kyllä todella lujaa. Viime vuonnakin taso oli kova, mutta nyt kaikki ovat parantaneet huomattavasti. Veikkaan, että kaikki kärkikuskit ovat ennen kautta miettineet oman nopeutensa riittävän voittoon, Kostamo toteaa.
Toistaiseksi kaikki Superbike-luokan kilpailulähdöt voittanut Webb pääsi sarjan pisteissä hieman karkuteille ja Kostamo jatkaa toisena Grams aivan kannassaan.
– Kausi ei ole vielä edes puolessa välissä, joten kaikkeahan voi tapahtua. Mutta nyt huomasin, että kalustoa pitäisi vähän kutitella ennen Imatraa. Tulee kiireiset kaksi ja puoli viikkoa, vaikka emme ajakaan, pohtii Kostamo.
Supersport-luokassa Suzukin Triumphiin vaihtanut Juha Kallio kärsi niin ikään moottoriongelmista, mutta muutoin mies oli haastavista lähtökohdista aloitettuun viikonloppuun suhteellisen tyytyväinen.
– Aika-ajot menivät vähän pyörään totutellessa ja säätäessä, mutta kisoissa nopeutta alkoi löytyä, Kallio kertaa.
Ensimmäisessä IRRC-lähdössä Kallion sijoitus oli yhdeksäs ja Open 600 -luokan kilpailussa Kallio oli toiseksi nopein.
– Openissa sain niin huonon lähdön, että sain vähän ohitellakin ja kilpailun kuluessa vauhti oli jo hyvällä tasolla, IRRC-luokan kärjen tuntumassa, Kallio kertoo.
IRRC-luokan toinen kilpailu päättyi kuitenkin keskeytykseen jo alkuvaiheessa, kun Kallion Triumphin moottori sanoi työsopimuksensa irti.
– Kone vain rupesi puutumaan ja jätin leikin kesken. Jälkeenpäin voi miettiä, että olikohan oireilu alkanut jo Open-kisan lopussa, sillä lähdön voittaneen Ilja Caljouw’n laite tuntui kulkevan niin paljon paremmin, Kallio pohtii.
Kallio tulee vaihtamaan kalustoa jälleen Imatralle, kun miehen käskytettäväksi tulee Superbike-luokan BMW S 1000 RR, jolla mies tulee kilpailemaan loppukauden.
– Olen tullut siihen johtopäätökseen, että pienemmät Supersport-luokan pyörät eivät oikein sovellu omalle maatilan isännän vartalotyypilleni. Lisäksi Superbikellä voi helpommin paikata ajovirheitä teholla, Kallio veistelee.
Markka Racing on suomalainen, IRRC-sarjan kärkitalleihin lukeutuva kilpatiimi. IRRC-sarjan seuraava osakilpailu järjestetään Imatralla 6.-8. heinäkuuta.