MV Agustan Turismo Veloce Lusso SCS on erikoisversio pyörästä ja samalla esimerkki siitä, miten elektroniikka ja automatiikka valtaavat moottoripyöriä. Kyse on toisaalta siitä, että turvallisuus paranee, mutta myös siitä, että aloittelijoiden tai kokemattomampien motoristien kynnys aloittaa tai harrastaa moottoripyöräilyä pienenee.
Automaattivaihteisto tai automaattisesti toimiva kytkin alentavat kokemattomankin kynnystä ajaa tai hankkia moottoripyörä. Kokonaan toinen keskustelun aihe varmaan on, onko se hyvä vai huono asia. Samaa on luultavasti pohdittu aikanaan myös automaattivaihteisten autojen kohdalla.
Perus Turisme Veloce Lussossa on jo ABS ja semiaktiivinen jousitus sekä sähköisesti hoidettu shifteri, jolla vaihtaa kuin nopeanilkkaiset ratakuskit Botniaringillä.
Kytkimen käytön opettelu on vielä tänään yksi motoristin perustaidoista, paitsi jos sattuu ostamaan skootterin, joka on varustettu variaattorivaihteistolla tai moottoripyörän, jossa on kaksoiskytkinvaihteisto. Käytännössä merkki on tänä päivänä silloin Aprilia tai Honda.
Jatkuva kytkimen käyttö kaupunkiruuhkan matelussa ei välttämättä ole mikään motoristin elämän huippukokemus, mutta asiaa saattaa helpottaa vähän, kun ajattelee, että samalla voi treenata hidasajoa.
MV Agusta on ratkaissut ongelman sillä, että se on tehnyt SCS-mallin osalta yhteistyötä amerikkalaisen Reklusen kanssa. Tämä on valmistanut keskipakokytkimiä kurapyöriin jo 15 vuoden ajan.
Kytkimen toimintaperiaate on yksinkertainen. Se perustuu keskipakovoimaan. Kun kierrokset tippuvat tietyn luvun alapuolelle, kytkin irroittaa. Kun kierrokset nousevat, pienet kiilat työntyvät esiin kytkevästä levystä ja kytkin ottaa pehmeästi kiinni.
Normikäyttäjän kannalta hyvää ratkaisussa on myös se, että kytkin on täysin kytkinkahvalla käytettävissä, joten voit halutessasi ajaa pyörällä kuten sillä normaalisti ajetaan. Tai jos haluat lepuuttaa kytkinkättäsi, sekin on mahdollista.
Koska pyörässä on myös wheelien esto ja shifteri, voit amatöörinäkin lähteä sillä lipevästi - ja turvallisesti - lähteä sillä matkaan pysähdyksen jälkeen. MV Agustan mukaan kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on 3,15 sekunnin luokkaa.
Rekluselta ja MV Agustalta vaati noin kahden vuoden työn saada SCS eli Special Clutch System toimimaan halutulla tavalla. Rekluselle haaste oli siinä, että se ei ole tottunut operoimaan 110-hevosvoimaisen moottorin kanssa, vaan se vaati uutta suunnittelua.
Uudessa keskipakokytkimessä on 12 levyä sekä optimoitu painelevy, joka on punaiseksi päällystetty ja täysin näkyvillä läpinäkyvän kytkinkopan alla. Kytkin toimii täysin saumattomasti automaattisesti tai kytkinkahvan kautta tarvitsematta ottaa sitä erikseen käyttöön.
Koska keskipakokytkin irrottaa vedon silloin, kun moottori ei pyöri, niin vaihde ei ole "päällä", kun moottori on sammutettu. SCS-versio on siksi varustettu pysäköintijarrulla.
Pyörän moottori on tilavuudeltaan 798-kuutiosenttimetriä ja sen kuivapaino on vain 192 kilogrammaa integroituine sivulaukkuineen. Moottori myös täyttää Euro 4 -normin vaatimukset.
Italiassa SCS-versio maksaa 700 euroa enemmän kuin perus Turismo Veloce.