Technavion tutkimuksen nimi on "Global Premium Motorcycle Helmets Market 2018-2022", eli premium-luokan moottoripyöräkypäröiden globaalit markkinat 2018-2022. Mielenkiintoista siinä on paitsi markkinoiden vakaa kasvu, myös se, että älyn tulo kypäriin kasvattaa premium-kypäröiden kysyntää.
Kalliiden "ultraloistokkaiden" moottoripyörien myynnin kasvu orastavilla markkinoilla on merkittävä tekijä premium-luokan moottoripyöräkypäröiden kysynnän kasvussa ennusteajanjaksolla.
Ensiluokkaiset kypärät ovat kalliita lisävarusteita, ja niiden käyttöaste on alhainen työmatkamoottoripyöräilyyn suuntautuneiden hintatietoisten motoristien parissa. Näitä kypäröitä käyttävät enimmäkseen motoristit, joilla on kalliita moottoripyöriä.
Kypärästä kokonaisvaltaiseksi mp:llä ajamisen järjestelmäksi
Raportissa Technavio valottaa myös terveyden, hyvinvoinnin ja muita yhteys- tai yhdistettävyysominaisuuksia integroivien älykypäröiden merkitystä. Se uskoo niiden olevan yksi merkittävimpiä trendejä, jotka kasvattavat globaalia premium-kypäröiden myyntiä.
Autoalan ja moottoripyöräteollisuuden asintuntijoiden ja suunnittelijoiden mukaan moottoripyöräkypärät voisivat olla avainroolissa keräämässä tietoa motoristin turvallisuudesta, mukavuudesta ja terveydestä ja samalla laajentamassa ajamisen kokemusta.
Esimerkiksi toimijat kuten LifeBeam, ovat kehittäneet älykypärän, jossa on sydämen lyöntinopeutta mittaava sensori. Moottoripyöräkypärän muutos pelkästä turvallisuusvälineesta kokonaiseksi kytketyksi järjestelmäksi parantaa motoristien turvallisuutta ja mukavuutta.
– Into harmonisoida ihmisen ja koneen yhteistoimintaa on johtanut sellaisen tilanteen äärelle, jossa motoristit voivat kohta seurata jokaista moottoripyöränsä mekaanista komponenttia. Tälläiset kehityskulut muokkaavat moottoripyöräteollisuuden tulevaisuutta. Älykkäiden infotainment-järjestelmien ja älykkäiden moottoripyöräkypäröiden kehittäminen ovat sellaisia järjestelmiä, totesi Technavion johtava analyytikko asiasta.
Technavion raportti kertoo globaalien premium-luokan kypäröiden markkinoista segmenteittäin teknologioiden mukaan; perinteiset premium-kypärät ja älykypärät sekä avainmarkkinoittain: Amerikat, APAC(Aasia-Tyynenmeren alueen valtiot) ja EMEA (Eurooppa, Lähi-Itä, Afrikka).
Perinteiset premium-kypärät dominoivat markkinoita 2017. Niiden markkinaosuus oli lähempänä 76 %. Älykypäröiden segmentin odotetaan nousevan ennustejaksolla 4 prosenttiin.
Amerikoiden osuus premium-kypäräsegmentissä on suurin, peräti 44 %, seuraavana EMEA ja sitten APAC. Kahden ensimainitun osuuden Technavio odottaa laskevan ja APAC:in taas kasvattavan osuuttaan.
Aiheesta lisää Technavion sivuilla.