Tämän lehtemme sivuilla olemme useaan otteeseen kirjoittaneet motoristin näkymättömyydestä liikenteessä. Motoristin lähtökohta hengissäselviämiselle on liioitellusti sanottuna olettaa, että kaikki muut tielläliikkujat ovat ymmärrystä vailla, sen lisäksi humalassa tai huumeiden vaikutuksen alaisena. Lisäksi heillä on aktiivisia sadistisia pyrkimyksiä aiheuttaa tahallaan vahinkoa kaikille lähelläliikkuville.
Moottoripyöräilijän pitää siis ennakoida ja olla proaktiivinen.
Sora, savi ja multa
Lisäksi tiestön ylläpidosta vastaavat tekevät parhaansa viskoakseen kapuloita motoristin rattaisiin. Paitsi että liikennesuunnittelussa ei ole millään tavalla tiedostettu moottoripyöräilijöiden olemassaoloa, niin myöskään tiestön kunto ei anna aihetta hurraahuutoihin.
Unohtamatta jokakeväisiä soraläjiä asvalttiteiden päällä. Tai pikkuteitten multa- ja savipinnoitusta, kun maanviljelijät (ei pahaa sanaa ammatinharjoittamisesta, he tekevät vain työtään) ajavat edestakaisin pelloilleen, ja savi multa ja hiekka leviävät teille ja muodostavat vaarallisen liukkaita kohtia varsinkin mutkiin.
Miten voit vaikuttaa omaan tekemiseesi?
Kunnon varusteet ylle joka kerran kun ajat moottoripyörällä on ensimmäinen perusasia samoin kuin moottoripyörä, jonka tekniikka jarruja myöten toimii moitteettomasti. Aivan muutama päivä sitten poliisi tiedotti, miten isä lainasi poikansa mopoa postin hakuun mökillä. Hän lähti matkaan ilman kypärää ja joutui auton kaatamaksi sekä taistelee nyt hengestään.
Samalla muistanet, että alkoholi ja huumeet ovat ehdottomasti kiellettyjä aineita moottoripyörän stongassa. Sen sanoo jo lakikin, toivottavasti myös itsesuojeluvaistosi.
Reagointi ratkaisee
Raivostuminen muiden tienkäyttäjien törttöilyistä on ymmärrettävää, mutta se, miten käytännön tekemisen tasolla reagoit asiaan, saattaa olla ratkaisevaa oman terveytesi kannalta. Läheltä piti -tilanteen jälkeen elimistössä syntyy valtava adrenaliinipiikki ja mielesi syöksyy mukaan. Koston ajatuksesta tulee helposti vallitseva, varsinkin mikäli pyörä on tilanteen jäljiltä vielä ajokunnossa ja autoilija vain katoaa horisonttiin.
Vaikka tilanne varmasti ottaa aiheesta koville korviesi välissä, kannattaa pysähtyä hetkeksi ja laskea kymmeneen. Mikäli ehdit saada rekisterinumeron ylös, voit tiedottaa asiasta poliisille. Se kannattaa ehkä joka tapauksessa tehdä, jos kyse oli autoilijan virheestä ja on olemassa mahdollisuus, että hänet tavoitetaan valvontakameran tai silminnäkijöiden avulla
Joka tapauksessa tauko on paikallaan, sillä adrenaliinilla on myös sivuvaikutuksia, jotka heikentävät kykyäsi ajaa ja saatat muodostaa riskin itsellesi. Kun elimistö saa adrenaliinipommin, näkökenttäsi kapenee merkittävästi ja lisäksi koordinaatiosi heikkenee ja muuttuu kulmikkaammaksi. Ei tarvinne selittää, mitä tämä merkitsee ajokyvyillesi?
Kun tähän lisätään omat aggressiosi ja kaventunut harkitsemiskyky, voidaan todeta, että muodostat siinä tilanteessa itsellesi suuremman riskin kuin törttöillyt autoilija.
Sankarit eivät suutu oikeasti
Amerikkalaisissa elokuvissa nähdään usein sankareita, jotka hillittömän aggression voimin kaatavat päällehyökkääjiä nyrkki- tai muissa tappeluissa. Todellisuudessa menestyvä taistelija on äärettömän hillitty, voisi sanoa tavallinen. Tällöin hän pystyy toimimaan maksimaalisella teholla: koordinaatio- ja reagointikyvyt pystyvät korkealla tasolla pitkään. Toki hänelläkin on sama adrenaliinipiikki käytössään, mutta hänen kehonsa ja käytöksensä ovat vuosien harjoittelun myötä tottuneet kestämään sitä eri tavalla ja hän pystyy ikäänkuin annostelemaan sitä sopivasti, että suoritus pysyy parhaalla mahdollisella tasolla. Eikä hän tuhlaa sitä tarpeettomaan aggressioon.
Ehkä tässä on oppimista: jäähtyminen vaikean tilanteen jälkeen ja tilanteesta oppiminen tarjoavat meille mahdollisuuden kehittää itseämme hallitsemaan ajamistamme kaikissa mahdollisissa tilanteissa entistä paremmin.
Kun minä yllyttää
Yksi ongelmatilanne on sellainen, jossa jokin meissä yllyttää ajamaan - tätä on vaikea määritellä - ikäänkuin leikkisemmin tai jotenkin niin, että keskittyminen ja sen muistaminen, että moottoripyrällä liikkuessa pitää olla tarkkaavainen, herpaantuu jostain syystä. Tämä johtaa siihen, että alamme ajaa kovempaa tai lähempänä riskirajoja siitä huolimatta, että tiedämme mitä siitä saattaa seurata.
Tämä tunnetila pitää pystyä tunnistamaan itsessä, sillä se on aina uhka. Silloin kannattaa ikäänkuin korjata henkistä asentoaan ja luopua mahdollisesti turhautumisen aiheuttamista tunnelmista ja koettaa keskittyä voimakkaasti rauhalliseen ajamiseen. Tauon pitäminen voi tietysti myös auttaa.
Oletko kokenut ajaessasi vastaavaa tai onko sinulla mielessäsi jotain muita asioita, mitä motoristin pitää omassa ajamisessaan ottaa huomioon? Jos, niin kerro meillekin.
Julkaisemme joulunajan lukemiseksi teille joitakin Motouutisten vanhoja juttuja uudelleen. Tämän jutun alkuperäinen julkaisupäivä oli 30.5.2014.