Superbike-luokassa kilpaileva Kostamo aloitti kilpailukautensa menestyksekkäästi.
Aika-ajojen tuloksena oli neljäs lähtöruutu pätkivällä pyörällä, kalusto kuitenkin saatiin kuntoon ennen ensimmäistä kilpailulähtöä. Kostamo otti hyvän startin, mutta jo ensimmäisellä kierroksella radan varteen pudonnut polvipala häiritsi jonkin verran ajamista. Siitä huolimatta Kostamo sai kurottua edellään ajaneen Danny Webbin kiinni ja aloitti taistelun kilpailun toisesta sijasta.
– Viimeisellä kierroksella saimme kierroksella ohitettavia kiinni. Ohitustilanteessa osuimme ohitettavan kanssa yhteen sillä seurauksella, että ajoin pitkäksi ja putosin pari sijaa, viidentenä maaliin ajanut Kostamo kertaa.
Toisessa lähdössä Kostamon lähtö epäonnistui ja toisena sekä kolmantena ajaneet Webb ja Marek Cerveny pääsivät karkumatkalle sillä aikaa, kun Kostamo pyrki nostamaan sijoitustaan lähemmäs kärkitaistelua.
– Sain ajettua heidät kiinni ja onnistuin nousemaan kolmanneksi ohittamalla Cervenyn kilpailun viimeisessä mutkassa, iloitsee Kostamo.
Kostamo kehuu Markka Racingin luoneen erittäin hyvä kokonaispaketin ja tiimin kehittyneen merkittävästi viime vuoteen verrattuna.
– Kilpailut voittanut paikallinen, erittäin kokenut villin kortin kuljettaja Nigel Walraven oli todella nopea, mutta olimme pari sekuntia nopeampia kuin viime vuonna. Toki muutkin ovat kehittyneet, mutta kierrosaikani kilpailulähdöissä oli IRRC-kuljettajista nopein, Kostamo toteaa.
– Superbike-luokan viiden kärki on todella kova ja nyt myös me olemme kärkiryhmässä, emmekä sen tuntumassa. Emme anna yhtään tasoitusta muille, superbike-luokan sarjapisteissä Hengelon kilpailuviikonlopun jälkeen toisena oleva Kostamo toteaa.
Kalliolla yliyrittämistä
Juha Kallion taival supersport-luokassa oli vähemmän menestyksekäs. Kallio kertoo aika-ajojen vaatimattoman 12. sijan taustalta löytyvän yliyrittämistä. Ensimmäisen kilpailulähdön startissa Kallio jäi sumppuun ja menetti muutamia sijoja ennen kuin sai parannettua asemiaan ajaen lopulta maaliin kymmenentenä.
– Paransin aikaani ja ajaminen tuntui hyvältä. Muiden pyörät tuntuvat tosin kulkevan pitkillä suorilla paremmin, joten ohittaminen on hieman vaikeaa, Kallio pohtii.
Toiseen kilpailuun Kallio otti hyvän lähdön nousten viidennelle sijalle. Valitettavasti leveäksi ajetun mutkan seurauksena takarenkaan pito irtosi aiheuttaen kaatumisen.
– Kilpailu olikin sitten siinä. Olisi väärin sanoa, että viikonloppu oli kaikin puolin huono, sillä aurinko paistoi ja kalja oli kylmää, mutta urheilullisesti parannettavaa jäi paljon, pettynyt Kallio manaa.
– Fiilis ajamiseen on ihan hyvä, mutta turha puristaminen pitäisi jättää pois, toteaa Kallio.
IRRC-sarja jatkuu 16.-17. kesäkuuta Tsekin tasavallassa Terlickossa.