Suomalainen road racing -tiimi Markka Racing osallistuu eurooppalaiseen, katuradoilla ajettavaan moottoripyörien IRRC-kilpasarjaan kahden kuljettajan voimin. Tiimin riveissä ajavat viime vuodelta tutut Erno Kostamo ja Juha Kallio.
Alkavalla kaudella tiimi osallistuu sarjan molempiin luokkiin. Kostamon työkalu on viimevuotiseen tapaan superbike-luokan BMW S 1000 RR, mutta Kallio vaihtaa supersport-luokkaan ja Suzuki GSX-R 600:n puikkoihin.
"Hyvähenkinen sarja"
Tiimissä odotetaan tulevana viikonloppuna Alankomaissa, Hengelon Varsselringillä ajettavaa kilpailukauden avausta innolla. Hyvin sujuneet kaudenalustestit nostavat tunnelmaa entisestään.
– Viime vuonna ajoimme ensimmäistä kertaa koko IRRC-sarjan, joten kausi oli opettelua kaikin puolin. Siihen nähden suoriuduimme hyvin, mutta nyt lähdemme hakemaan oikeita tuloksia, kertoo tiimipäällikkö Ilkka Pönniä.
IRRC-sarjaa Pönniä pitää mielenkiintoisena ja poikkeuksellisen hyvähenkisenä kilpasarjana.
– Meidät otettiin todella hyvin vastaan ja on hienoa nähdä, kuinka varikolla kaikki ovat kavereita keskenään. IRRC huokuukin vanhan ajan road racingin henkeä, Pönniä hehkuttaa.
Kostamo aikoo parantaa
Viime kaudella alun vaikeuksien jälkeen omatkin odotuksensa ylittänyt Kostamo sijoittui superbike-luokan pisteissä neljänneksi. Itseluottamusta huokuva Kostamo aikoo jatkaa tulevalla kaudella siitä, mihin viime vuonna jäi.
– Mainiosti sujuneiden testien jälkeen viikonlopulta on lupa odottaa hyviä sijoituksia, vaikka kilpailu tulee varmasti olemaan kovaa. Superbike-luokan taso on todella korkea ja viivalla on useita kuljettajia, joista kuka tahansa saattaa voittaa. BMW on luokan kärkipään valtamerkki, joten tänä vuonna kalusto ei varmasti ratkaise menestystä, vaan kaikki on kuljettajasta kiinni, Kostamo pohtii.
– Eihän sitä viimevuotista huonompaa sijoitusta lähdetä hakemaan, joten tähtäin on sarjan kärkikolmikossa, toteaa Kostamo kauden tavoitteista.
Kallio supersport-luokkaan
Superbike-luokan kymmenenneksi viime vuonna sijoittunut Kallio pitää supersport-luokkaa itselleen mieluisena vaihtoehtona. Pitkän kokemuksen Suzukin puikoista omaava imatralainen uskoo nousevansa kärkikamppailuun, vaikka luokan vaihto edellyttääkin muutosta ajamiseen.
– Tuttu supersport-luokan Suzuki tuntuu enemmän omalta, joten siihen on mukava palata. Tosin ensimmäisissä testeissä huomasin, että superbiken jälkeen minun pitää opetella avaamaan paremmin. Tonnisessa on niin paljon tehoa, että sillä voi paikata paljon, mutta supersportilla ajaminen on huomattavasti tarkempaa. Fiilis tekemiseen on kuitenkin hyvä, joten uskon taistelevani jo avausviikonloppuna hyvistä sijoituksista, Kallio kertoo.
Viikonlopun näyttämönä toimivaa Varsselringin 4,9-kilometristä rataa Kostamo pitää kaksijakoisena, muttei erityisen hankalana.
– Rata on pinnaltaan tasainen ja sen oppiminen on melko helppoa. Kierroksen alku on hidasta, 90 asteen mutkia, kiihdytyksiä ja jarrutuksia, mutta loppuosa on vauhdikas ja sieltä löytyy kaarteita, jotka ajetaan noin 250 km/h nopeudella, Kostamo kuvailee.
IRRC-sarjan avauskilpailu ajetaan 5.-6. toukokuuta Hengelossa, Alankomaissa. Kuusi osakilpailua käsittävän sarjan muut kilpailut ajetaan Tsekin tasavallan Terlickossa, Imatralla, Belgian Chimayssä, Tsekin tasavallan Horicessa ja Saksan Frohburgissa.