– Loppuun asti näytti siltä, että LVM:n ministeriö ei anna vaatimuksissaan periksi, vaikka liikennevaliokunnassa ymmärrystä asiantuntijoille riitti, SMOTOn asiantuntija Veli-Pekka Ratinen toteaa.
– Viime hetkellä laadittiin vielä vetoomus eduskunnalle yhdessä Teknisen kaupan liiton, Mp-kauppiaiden sekä Moottoriliiton kanssa, jossa valotettiin myös kaupallisen puolen vaikutuksia sekä muistutettiin hyvästä kehityksestä nykyisen mopokoulutuksen osalta. Vetoomus tuotti tulosta ja asiaa harkittiin vielä uudestaan liikennevaliokunnassa. Hyvä niin!
Esitys tuo muutoksia mm. ajokorttikoulutukseen sekä ajoterveysvaatimuksien täyttymisen seurantaan sekä ajokorttiluokkiin traktorien osalta. Samassa yhteydessä Trafi uudistaa ajokorttikoulutuksen tutkintoja, teoriakokeita, käsittelykokeita sekä ajokoetta liikenteessä.
Alkuperäisessä esityksessä 2-pyöräisten osalta muutokset näkyivät mm. moottoripyörän käsittelykokeen tiukentamisena ja että mopokorttiin olisi sisällytettävä ajokoe liikenteessä. Mopokortin osalta SMOTOn edunvalvontatyö tuotti tulosta ja mopokortin koulutusvaatimus pysyi ennallaan.
– Tämä vaikuttaa oleellisesti mopokortin hintaan sekä saavutettavuuteen. Mopokortti on usein nuorille ensimmäinen kosketus liikenteeseen eikä kynnystä aloittaa elinikäinen liikennekasvatus ole syytä nostaa tasolle, jolla tämä olisi yhä harvempien saatavilla, toteaa Veli-Pekka Ratinen.
– Liikennekasvatus olisi vietävä kouluihin ja tehtävä siitä jokaisen saatavilla olevaa toimintaa.
Moottoripyöräkortin käsittelykokeen tiukennukseen ei muutoksia tullut, mutta tilastoja seurataan sekä asiantuntijoita kuullaan herkällä korvalla ja asiaan puututaan, jos nämä tiukennukset tekevät käsittelystä aloittelevalle motoristille liian haastavia.
– Fokuksen pitää olla kokonaisuuksien hallinnassa, eikä yksittäisten temppujen opettelussa, Ratinen tähdentää.
B-kortilla A1-luokan kevytmoottoripyörän ajo-oikeuteen ei esityksen aikana tullut muutoksia. SMOTOn ehdotus oli A1 ajokortin myöntäminen B-kortin omaavalle henkilölle käsittelykokeen suorittamalla. EU-direktiivin mukaan B-kortilla on mahdollista ajaa A1-luokan ajoneuvoa ja tämä onkin käytössä eri tasoisina versioina 12 EU-maassa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta kutsui SMOTOn asiantuntijan kuultavakseen 30.11.2017 kun aiheena oli ajokorttilain uudistus. Tällöin toimme esille mm. ajokorttiluokkien korotukset, B-kortin haltijalle A1-kortti käsittelykoe suorittamalla sekä kevennettyä koulutusta mopokorttilaisille. Lisäksi SMOTO painotti, että lakia tulisi kehittää lääkärien tiedonantovelvollisuuden osalta.
Aiheesta aiemmin:
SMOTO: "Motoristien vilpitön kehu tekemästämme edunvalvontatyöstä lämmittää"