Nopeusennätysten tavoitteleminen on Chris Wedgwoodin veressä. Mies kasvoi moottoripyörien ympäröimänä ja otti osaa mm. Mansaaren ajoihin. Nykyään mies kisaa melko harvinaisessa kaksipyöräisten moottoripyörien luokassa, nimittäin höyrykäyttöisten pyörien sarjassa.
Wedgwood pyörittää työkseen rakennusalan yritystä ja käyttää erilaisia ruotsalaisvalmistaja Scanian koneita työssään. Ne hän ostaa Keltruck Limited -nimisestä yrityksestä, ja on ilmeisesti hyvä asiakas, kun Euroopan suurin itsenäinen Scania-jälleenmyyjä on lähtenyt sponsoroimaan Wedgwoodia pyrkimyksissään.
Keltruckin tuella Wedgwood on rakentanut taustatiimin, jonka avulla hän aikoo ottaa nimiinsä höyrykäyttöisten moottoripyörien maailmannopeusennätyksen. Nykyinen ennätys kuuluu amerikkalaiselle Bill Barnesille, joka vuonna 2014 nosti ennätyksen lukemiin hieman yli 128 km/h tunnissa.
Wedgwood uskoo saavuttavansa lähes 200 km tuntinopeuden raskaasti modatulla Suzuki Hayabusallaan. Jos sitä nyt voi siksi kutsua, pyörän alkuperäisistä sisuskaluista kun on katteiden, rungon ja etuhaarukan lisäksi kovin vähän jäljellä.
Neljän kiihkeästi iskevän männän sijasta Wedgwoodin Busa saa käyttövoimansa höyrymoottorista. Parafiinipoltin lämmittää höyrygeneraattoria, joka on vedellä täytetty kupariputkisto. Kylmää ilmaa pumpataan putkiston ja lämmönlähteen väliin optimilämpötilan noin 510° C saavuttamiseksi. Se aiheuttaa 138 barin paineen. Höyrynpaine siirtyy sitten Bower and Bellin V2-höyrymäntämoottoriin joka pyörittää suoraan takapyörää.
Vaikka pyörä kuulostaa alkeelliselta, Wedgwoodin Busassa on puolen tusinaa tietokonetta ja elektroniikkajärjestelmää auttamassa monitoroimaan ja ohjaamaan voimantuottoketjua. Testiajoissa pyörällä on päästy jo noin 125 km/h nopeuksiin, vain karvan alle nykyisen ennätyksen, joten hyvällä tiellä ollaan.
Wedgwood osallistuu Elvingtonissa Straightliners World Record -viikonloppuun kesän tai syksyn mittaan. Asiasta kertoi ensin Rideapart.
Alla kaksi videota Wedgwoodin Busan toiminnasta.