Ducati on jo aloittanut "Safety Road Map 2025:n" toteuttamisen, eli kaarteissa lukkiutumattomat jarrut ovat tulossa kaikkiin Ducatin malleihin. Seuraavaksi tulossa on varsin tulevaisuusorientoitunut tutkajärjestelmä, joka niin ikään asennetaan kaikkiin tuotantomalleihin jollain aikavälillä.
Ducati on aina ollut myös turvateknologian eturintamassa, ja se on ainoa moottoripyörävalmistaja maailmassa, jonka pyörä toimii integroidusti törmäyksessä ilmalla täyttyvän Dainesen D|air-turvapuvun kanssa. Lisäksi se on ainoa valmistaja teollisuudessa, joka on varustanut perinne / klassikkomallin, Ducati Scrambler 1000:n kaarre-ABS:llä.
Ducatin on määritellyt turvallisuusstrategiansa uusiksi vuoteen 2025 asti. Tavoitteena on rakentaa ARAS, Advanced Rider Assistance Systems, eli edistynyt kuljettajan avustusjärjestelmä Ducatin pyöriin. Järjestelmä parantaa kuljettajan turvallisuutta useiden sensoreiden, mukaanlukien tutkien, avulla.
Tutkat antavat palautetta ympäristöstä ja auttavat estämään mahdollisia törmäyksiä esineiden tai muiden ajoneuvojen kanssa varoittamalla kuljettajaa.
Tutkat näkevät sokeatkin pisteet
Ducati aloitti näitten järjestelmien kehittämisen 2016 yhteistyössä Milanon Polyteknisen yliopiston elektroniikka-, tietojenkäsittely- ja biotekniikan osaston kanssa. Kehitystyön tuloksena on varoitusjärjestelmä, joka perustuu takana olevaan tutkaan, joka pystyy huomioimaan moottoripyörän kuljettajan sokeissa pisteissä tapahtuvan liikenteen. Tutkimuksen tuloksista on jätetty patenttihakemus.
2017 italialaisvalmistaja valitsi ensisijaiset teknologiapartnerit varmistaakseen järjestelmän sopivuuden tuotantoon ja täydentämällä pakettia toisella, eteenpäin osoittavalla tutkalla. Tämän tarkoitus on ohjata mukautuvaa vakionopeudensäädintä, joka säilyttää kuljettajan määrittämän etäisyyden edellä kulkevaan ajoneuvoon. Samalla se varoittaa riskeistä edessäpäin.
Kaikki nämä järjestelmät sekä edistyksellinen käyttöliittymä kuljettajan varoittamiseksi tulevat Ducatin tiedotteen mukaan yhteen Ducatin tuotantomalliin 2020. Mikäpä sille olisi luontevampi vaihtoehto kuin 1260 Multistrada tai sen Adventure-versio?
Ensimmäinen "Safety Road Map 2025:n" toteutettu askel on ollut Boschin kaarre-ABS:n käyttöönotto koko tuotantomallistossa. Se on tulossa myös Scrambler-mallistoon. Tästä kertoo sen ensi sovellus Scrambler 1100:ssa.
Vuonna 2014 Ducati esitteli ainoana maailmassa moottoripyörän, joka pystyy toimimaan interaktiivisesti airbagillä varustetun Dainesen takin kanssa, Ducati 1200 D|airin. Tätä nykyä saatavilla on Ducati Multistrada 1260 D|air, joka on suunniteltu siten, että asun airbag täyttyy vain 45 millisekunnissa eli paljon nopeammin kuin erillinen takki. Airbag-takki täyttyy sekunnin murto-osissa ennenkuin kuljettaja ja mahdollinen kyytiläinen ehtivät törmätä mihinkään, ja on riittävän älykäs tunnistamaan todella vaarallisen onnettomuuden ja matalalla nopeudella sattuneen kaatumisen tai moottoripyörän kellahtamisen paikallaan kumoon.