Yksittäisten intialaisten moottoripyörävalmistajien julkistamien tietojen mukaan niiden yhteenlaskettu myynti on ensi kertaa ylittänyt 20 miljoonan myydyn pyörän rajapyykin. Tähän lukemaan on päästy yhdistämällä kuuden valmistajan, Hero MotoCorpin, Honda Motorcycle & Scooter Indian (HMSI), TVS Motor Co:n, Bajaj Auton, Royal Enfieldin ja Suzuki Motorcycle Indian antamat myyntitiedot. Kuuden valmistajan tiedot puuttuvat vielä, joten luku nousee tästä suuremmaksi.
Näiden kuuden valmistajan tarkka myynti tilivuotena 2017-2018 on peräti 20 006 406 kappaletta, mikä merkitsee karvan alle 16 % kasvua edellisvuoteen.
Hero MotoCorp
Hero pysyy edelleen ykkösenä Intian markkinoilla. Se myi yksistään 7 587 130 pyörää, eli sen osuus oli 37,92 % koko potista. Autocar India epäilee tätä maailmanennätykseksi, sillä se merkitsee 20 786:tta myytyä pyörää vuoden jokaisena päivänä. Se on myös valmistajan paras koskaan -vuosi.
Hero otti myös tärkeitä askeleita fiskaalisen vuoden 2017-2018 aikana uusien tuotteiden ja strategian myötä.
Honda Motorcycle & Scooter India
Honda Motorcycle & Scooter India (HMSI) on suurin kasvaja Intian markkinoilla. Se kasvoi jopa nopeammin kuin Hero. Sen myynti oli 5 775 243 pyörää, ja onnistui nostamaan - maailmanennätyksen arvoisesti - myyntiään yli miljoonalla pyörällä. Tarkkaan ottaen nousua tuli 1 050 176 kappaletta edelliskauden 4,7 miljoonaan myytyyn pyörään verrattuna.
Hondan kasvu tulee sen ikonisesta aina vain suosiotaan nostavasta Activa-skootterimallistosta, luokkansa johtavasta 125 cc Shine-mallistosta sekä uudelleen suosionsa löytäneistä 160-kuutioisista työmatkamoottoripyöristä CB Hornet 160:stä ja CB Unicorn 160:stä. Suosiotaan tässä luokassa vahvistaakseen Honda julkisti hiljattain tyylikkään X-Bladen.
TVS Motor Co
TVS on Intian kolmanneksi suurin valmistaja, ja se myi 3,367 miljoonaa moottoripyörää FV2018, jossa on kasvua 17,81 %. Kiitos tästä kuuluu sen 110 Jupiter skootterille.
Sen premium-brändi on Apache, mukaan lukien joulukuussa julkistettu lippulaivamalli Apache 310 RR. TVS valmistaa BMW:n 310-kuutioiset mallit, joten Apache-brändin huippumallit ovat ikäänkuin samansuuntaisesta muotista.
Bajaj Auto
Bajaj Auto on sitten se Intian neljänneksi suurin valmistaja, joka jäi alle 2 miljoonan myydyn pyörän vain viiksenmitalla. Lopullinen luku oli 1 974 577 kappaletta. Sen myynti laski 1,34 % edelliseen vuoteen verrattuna. Valmistaja julkisti hiljattain uusia malleja sekä Pulsar, Avenger- että Discover-mallistoihinsa myyntiä kasvattaakseen.
Bajaj on kuitenkin suurin pyörien viejä. Sen vienti kasvaa nopeammin kuin kokonaismyynti; 14 % 1 394 747 kappaleeseen tilivuonna 2018.
Royal Enfield
Royal Enfieldin myynti kasvaa jatkuvasti kuukausittain. Maaliskuussa 2018 se myi yksistään 74 209 moottoripyörää. Edellisvuoden vastaavaan kuuukauteen verrattuna kasvua oli 26,75 %. Luvut ovat hurjia valmistajalle, joka ei niin kovin pitkä aika sitten myi vain noin 10 000 pyörää vuodessa.
Tilikautena 2018 se toimitti 801 230 pyörää, jossa on kasvua vuoden takaiseen 23,06 %. Yritys on kertonut investoivansa tuotannon lisäämiseen.
Aiheesta lisää: Royal Enfield investoi tuotannon kasvattamiseen - tavoitteena yli miljoonan pyörän vuosituotanto
Suzuki Motorcycles India
Suzuki saavutti myyntitavoitteensa, noin puolen miljoonan pyörän myynnin. Sen kokonaismyynti oli 501 226 kappaletta, jossa oli nousua peräti 43 % edellisvuoteen. Menestyksen takana oli sen parhaiten myynyt malli, Access 125 -skootteri. Myös sen Gixxer-mallisto, jotka kaikki on varustettu 155-kuutioisin moottorein on tuonut sille jalansijaa premium-markkinoilla.