Suzuki on jättänyt rekisteröintihakemuksen Katana-nimelle kaikkine graafisine tunnuksineen Yhdysvalloissa jo 8. helmikuuta. Vuoden 2017 EICMA:ssa Suzuki esitteli uudelleen Katana-brändin pyörässä, joka perustui muotoiilja Rodolfo Rasciolin tekemään GSX-S1000F:n konseptimalliin.
Ensimmäinen Katana-malli pohjautui saksalaisen Target Designin Suzukille tekemään muotoiluun vuonna 1979. Yritys käytti mallinimeä puolikatetuissa sport-touring-moottoripyörissään vuosien 1986 ja 2001 välillä. Tilavuudeltaan Katana-mallit olivat 500-, 650-, 750- ja 1100-kuutioisia, joista viime mainittu oli suosituin.
Kerroimme Katana-mallinimen mahdollisesta uudesta tulemisesta jo 11.1.2015. Siitä juttu tässä: Onko Suzuki ottamassa vanhat Katana- ja Gamma-tuotenimet käyttöön?
Vaikuttaa siis siltä, että Suzukilla on vihdoin tapahtumassa jotain radikaalimpaa. Jos luvassa on uusi Hayabusa, voisiko se saada mallinimekseen Katanan? Varsin epäuskottavaa, Hayabusalla on Suzukin mallivalikoimassa paljon vaalittavana, joten tuntuisi erikoiselta, mikäli haukka-nimestä luovuttaisiin.
Turboahdettu Recursion-konsepti on myös mahdollinen. Riittääkö reilut sata hevosvoimaa noin 700-kuutioisesta ahdetusta moottorista Katana-nimitykseen?
Toisaalta huhut vellovat siitä, että malli tulisi olemaan nimeltään GSX700T, ja sen markkinointinimenä olisi Katana.
Onko Suzuki uusimassa matkasporttiensa malli- ja nimivalikoiman kokonaan, vai mitä nimimuutos kuvastaa, sen näemme toivottavasti vielä tämän vuoden puolella?