Itse asiassa tämä episodi sattui muutama päivä sitten, jolloin San Franciscossa moottoripyöräpoliisi pysäytti autonomisesti ajavan auton ja kirjoitti sille sakkolapun.
Syytä, miksi poliisi kirjoitti sakkolapun, ei ole syytä ottaa kevyesti. Nyttemmin on uutisoitu, miten Uber Technologiesin autonomisesti ajava auto aiheutti jalankulkijan kuoleman, kun se törmäsi tien yli pyöräänsä taluttaneeseen naiseen.
Sanfaranciscolaispoliisin kirjoittaman sakon syynä oli nimittäin se, että autonomisesti ajava auto epäonnistui huomioimaan jalankulkijan risteyksessä.
Rikkeeseen syyllistyneen auton valmistaja Cruise Automation väittää, ettei auto tehnyt mitään väärää, kertoo Autoblog. Auton tallentama data kertoo, että jalankulkija oli reilun kolmen metrin päässä, kun auto alkoi ajaa autonomisessa moodissa alas katua. Poliisi pysäytti auton pian sen jälkeen, kun tämä alkoi kiihdyttää, ja sakotti auton ihmiskuljettajaa.
– Turvallisuus on prioriteettimme testatessamme itsestään ajavia ajoneuvoja, Cruise kertoo lausunnossaan. – Kalifornian laki vaatii, että ajoneuvo antaa tietä oikealla tavalla jalankulkijoille, että nämä voivat edetä kiireettömästi ja häiritsemättä turvallisesti risteyksen yli. Meidän datamme osoittaa, mitä tapahtui.
Se osoittaa, että ihmisenä toiminut testikuljettaja teki kaiken oikein, mutta on vastuussa oikeudellisessa haasteessa.
General Motors osti sanfranciscolaisen Cruisen tehostaakseen autonomisesti ajavien ajoneuvojensa kehitystyötä. GM yrittää saada liittovaltiolta hyväksyntää täysin autonomisiin autoihin, joista puuttuu ohjauspyörä sekä jarru- ja kaasupolkimet jo vuodelle 2019. Se pyrkii saamaan markkinoille joukon yhteiskäyttöautoja, jotka rakentuisivat sähköisen Chevrolet Boltin tekniikalle.
Tutkijat selvittävät edelleen, mitä tapahtui Uberin autonomisesti ajaneen auton kohtalokkaassa onnettomuudessa. Viimeisin sattumus ei helpota uskoa autonomisten autojen turvallisuuteen.
"Kaupunkiympäristössä autonomiset autot ovat vielä aloittelijoita"
Kävimme viime kesänä tutustumassa VTT:n tutkimuksiin robotti- tai autonomisesti ajavien autojen kykyyn nähdä moottoripyörä liikenteessä. Tulokset eivät olleet kovin lupaavia.
Tutkimusta johtaa VTT:n projektipäällikkö TkT Matti Kutila. Hän totesikin olevansa huolissaan siitä, että robottiautoja - autonomisesti, itsekseen ajavia autoja – tuodaan liikenteeseen ikäänkuin betaversioina.
– Jos ajatellaan, että robottiauton ajo-osaaminen moottoritieympäristössä on tällä hetkellä tasolla 3, niin kaupunkiympäristössä se ei taida yltää vielä edes ykköseen, Matti Kutila pohti.
Yksinkertaisempia kysymyksiä ovat esimerkiksi sellaiset, kuin että miten poliisi pidättää rikkeen tehneen tai vaarallisesti toimivan ajoneuvon, jos siinä ei ole kuljettajaa? Vielä ikävämpiä kysymyksiä ovat sellaiset kuin että miten ne kykenevät reagoimaan nopeasti ja ketterästi liikkuviin moottoripyöriin kaupunkiliikenteessä?
Ja kolmas ongelma ovat tietenkin vastuukysymykset. Tavallisella päälleajetulla on heikot mahdollisuudet ryhtyä käymään oikeutta autoyhtiöitä tai vakuutusyhtiöitä vastaan.
Aiheesta aiemmin: Kävimme VTT:ssä selvittämässä robottiautoilun haasteita: näkeekö itsekseen ajava auto moottoripyörän?