Maksun ajatus on fiskaalinen, eli 200 euron ajoneuvokohtainen maksu on voimassa 1.5. - 30.9. välisen ajan, ja maksusta kertyvä summa on tarkoitus käyttää erityisesti moottoriteiden korjausvelan vähentämiseen. Maksun tuotoksi on arvioitu tälle vuodelle noin 20 miljoonaa euroa.
– Käytännössä tämä edellyttää sitä, että motoristi maksaa määrätyn ajoneuvokohtaisen maksun, ja hankkii pyöräänsä gps-paikantimen, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoo. – Tämä tarkoittaa myös sitä, että gps-paikannin on pidettävä jatkuvasti päällä kyseisellä pyörällä ajettaessa.
– Kyse on siitä, että haluamme käyttää porkkanaa kepin sijasta. Uskomme, että moni moottoripyöräilijä maksaa mieluummin tuon 200 euroa, jolloin hän pääsee kokeilemaan pyöränsä huippunopeuksia halvalla, kuin lähtee esimerkiksi Saksan moottoriteille, jonne lähteminen itsessään tuottaa kustannuksia paljon enemmän, valtiovarainministeri Petteri Orpo uskoo.
– Samalla saamme kotimaisen moottoritieverkon priimakuntoon, ja motoristit ja aikanaan myös autoilijat tottumaan siihen, että he ovat jatkuvassa gps-paikannuksessa. Ajoneuvoista kertyvä jatkuva data tietää runsaasti tilaisuuksia suomalaisille yrityksille näin kerätyn tiedon hyödyntämiseen.
Koko tieverkon korjausvelka on tällä hetkellä noin 2,5 miljardia euroa. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan rajoittamattomilla nopeuksilla ajamista ollaan tekemässä mahdolliseksi myös autoilijoille, kunhan heidän ajokorttikoulutuksensa saadaan tarvittavalle tasolle. Se tietäisi myös rahoituksen määrän eksponentiaalista kasvua.
Suomen Autokoululiiton kommentin mukaan koulutusta voidaan kehittää nopeastikin. Tämän jälkeen teitten korjaamisen rahoitusvaje saataneen korjattua nopeastikin.
Aiheesta lisää Valtioneuvoston tiedotteessa.