Kokeilu on osa poliisin ja Liikenneviraston viranomaisyhteistyötä, jossa molemmat tähtäävät tieliikenneturvallisuuden parantamiseen.
– Seuraamme Liikennevirastossa liikennettä ja työskentelemme liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Meillä on olemassa olevat kanavat liikennetiedottamiseen, jotka tässä pilotissa yhdistetään poliisilta saatavaan valvontakameratietoon. Jaamme automaattivalvontakameroiden sijaintitietoa liikennetiedotteina ja avoimena datana Digitraffic-palvelusta, kertoo tieliikenteen palveluiden asiantuntija Jani Laiho Liikennevirastosta.
Avoimen datan jakaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että tieto ilmoitetuista ja aktiivisesti toimivista valvontakameroista saadaan levitettyä Liikenneviraston palvelusta jopa navigaattoreihin. Aktiiviset kamerat näkyvät navigaattorissa, mikäli siinä on liikennetiedot päivittävä ominaisuus.
– Tähän asti navigaattorit ovat näyttäneet kaikki valvontakameratolpat. Jatkossa osa navigaattoreista näyttää myös erikseen ne paikat, joissa palveluun ilmoitetut automaattivalvontakamerat ovat, kertoo ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisilaitokselta.
Poliisin automaattivalvontakamerapaikkojen osalta palvelua päivittää Helsingin poliisilaitoksen yhteydessä toimiva Liikenneturvallisuuskeskus.
– Pyrimme tehostamaan jatkuvasti näkyvyyttä ja tiedottamista liikennevalvonnasta, sillä näkyvyyden on huomattu vaikuttavan ihmisten liikennekäyttäytymiseen. Uskomme, että automaattivalvontapaikkojen avoimella kertomisella on vaikutusta liikenneturvallisuuteen, Pasterstein arvioi.
Ensimmäiset kameroiden paikat ilmestyvät Liikennetilanne-palveluun tänään maanantaina 26.3.2018. Suomessa on 955 nopeusvalvontakameratolppaa. Valtakunnallisesti kameroita on päällä keskimäärin 120 ja poliisi paljastaa Liikenneviraston karttapalvelussa kerrallaan noin 25 kameran sijainnin.
– Nopeusvalvontakameroita vaihdellaan säännöllisesti tolpasta toiseen, Pasterstein kertoo.