MV Agusta suunnittelee tuovansa kolme uutta mallia nelisylinterisestä pyörästää seuraavan kolmen vuoden aikana, mutta F4 superbike on sitten se viimeinen uusittava malli.
Brutale 1000 julkistetaan tänä vuonna vuoden 2019 mallina, yksi malli julkistetaan vuoden 2020 mallina ja uusi "F4" puolestaan esitellään vuoden kuluttua siitä vuoden 2021 mallina, toisin sanoen todennäköisimmin syksyn 2020 EICMA-messuilla.
Tämä vuosi on viimeinen, kun saa myydä Euro 3 päästöstandardin mukaisia moottoripyöriä. Vallitseva normi on nyt Euro 4, ja sen vaatimuksia MV Agustan lippumalli ei täytä.
Kun tähän laskee päälle sen, että superbikejen myynti ontuu, ja kun sitä ovat MV Agustan kohdalla vaikeuttaneet rahaongelmien takia myöhästyneet toimitukset, niin tilanne on hankala.
Uutta mallia on siis turha odottaa, ennen kuin F4-moottorin päästöt on saatu kuriin, ja vaikuttaa siltä, että siitä ollaan valmistamassa suoraan Euro 5 -normin mukainen.
MV Agusta työskentelee juuri nyt nelisylinterisen moottorinsa kanssa tuottaakseen markkinoille uuden Brutale 1000:n sekä ensi vuonna Dragsterin tyyppisen version uudella nelisylinterisellä moottorilla.
Poissa World Superbike -sarjasta
MV on siis vuodet 2019 ja 2020 ilman lippulaivamalliaan, eikä sitä silloin myöskään nähdä mukana Superbiken MM-sarjassa. Ratkaisu on varmasti vaikea, mutta sillä on myös - rahavaikeuksista puheen ollen - taloudelliset etunsa. Toisin sanoen MV nähdään vielä tämän vuoden sarjassa F4:lla, mutta seuraavan kerran mahdollisesti vasta 2021.
Todennäköisesti MV Agusta jatkaa kisaamista WSC:ssä F3 675:llä, joten kokonaan se ei katoa parrasvaloista.
Yrityksen kannan mukaan vaikuttaa siltä, että kisamenestyksen ja myynnin välillä ei kuitenkaan ole suoraa yhteyttä: vaikka voittaisikin, se ei kasvata myyntiä. Joten varmuutta jatkamisesta ei ole.
Siispä Asphalt and Rubberin mukaan MV on kehittämässä tulevasta F4-pyörästään litraista hyperpyörää - sen yhteydessä yritys ei anna Superbike-sarjan säädösten kahlita itseään, vaan aikoo tuoda markkinoille sellaista uutta tekniikka ja uusia sovelluksia, joita isot valmistajat eivät voi tehdä.
Pääjohtaja Claudio Castiglionin mukaan kyse ei ole siitä, etteivätkö he uskoisi markkinaan, vaan siihen, että he voivat tehdä jotain eri tavalla. Sähkömoottorit eivät pääjohtajaa MV Agustasta puhuttaessa kiinnosta, mutta esimerkiksi hybriditeknologia voisi olla eri juttu. Sähkömoottorista lisäpotkun saamiseen ei tarvita välttämättä isoja akkuja, vaan esimerkiksi Formula 1:ssä nähty KERS-tekniikka voisi riittää.
Sen verran vielä tulevasta Brutale 1000:sta, että sen moottori on tosiaan tuhatkuutioinen, ja luvassa on yli 200 hevosvoimaa. Pyörä nähtäneen syksyllä EICMA:ssa Milanossa.