Marko Lempinen viittaa kolumnissaan alkuvuonna tapahtuneeseen yllätyskäänteseen. Vielä vuodenvaihteessa vaikutti siltä, että ratahankkeen toteutuminen kaatuisi yksityisrahoituksen puutteeseen.
25 miljoonan budjetista noin kolmanneksen pitäisi toteutua yksityisrahoituksena, mutta edelleen siitä puuttuu noin seitsemän miljoonaa euroa. Valtio on myöntänyt radalle noin seitsemän miljoonan euron rahoituksen, mutta siitä viime vuoden toukokuussa myönnetty 3,5 miljoonan euron lisäavustus maksetaan vain siinä tapauksessa, että omarahoitusosuus toteutuu. Myös kuntien myöntämät rahoitukset toteutuvat tai voivat tulla kysymykseen ainoastaan, kun omarahoitus on kunnossa.
Kymi Ring on Iltasanomien mukaan ratkaisemassa seitsemän miljoonan euron ongelmansa rakennusoikeuskikkailulla. Koska potentiaaliset sijoittajat eivät ole innostuneet epävarmalta näyttävästä hankkeesta, rataan liittyvät rakennusoikeudet eivät ole menneet kaupan.
Tilanteen korjaamiseksi Kymi Ringin omistajat ovat järjestäneet rakennusoikeuksiin liittyvät vastuut itselleen ja luottava siihen, että oikeudet käyvät kaupan - toivottavasti - ennemmin kuin myöhemmin.
Tämän lisäksi omistajat todennäköisesti joutuvat pumppaamaan lisää riskirahaa hankkeeseen, IS lainaa lähdettään.
Rahoituksen käänteestä merkkinä on se, että Kymi Ring on toimittanut OKM:lle selvityksen rahoituksestaan sekä oikeutuksestaan valtion lisärahoitukselle.
Vaitiolo ihmetyttää
IS arvostelee hankkeen salamyhkäisyyttä. Pelkona on kukaties se, että pelätään valtion kääntävän selkänsä hankkeelle.
IS:n kolumnissa arvioidaan vielä hankkeen mahdollista kannattavuutta erityisesti MotoGP:n osalta, ja todetaan, että se sisältää riskitekijöitä. Järjestämisoikeudesta joutuu pulittamaan kisaoikeuksia hallitsevalle Dornalle 6-7 miljoonaa euroa, ja itse kisasta on vaikea saada voitollista, vaikka katsojia olisi se 100 000 kappaletta, sillä muitakin kuluja riittää.
Voi siis olla, että kannattava kisatoiminta kaipaisi tukevampaa selkänojaa valtiolta, mutta toisaalta urheiluministeri Sampo Terho on todennut, ettei tapahtumaan ole lisärahoitusta luvassa.
Lisähaasteena on hallinto-oikeuden viimesyksyinen päätös, jonka mukaan Kouvolan kaupunki ei voi myöntää Kymi Ringille kahden miljoonan euron pääomalainaa. Se tarkoittaa sitä, että kunnat eivät saa avustaa riskirahoitukseen perustuvaa hanketta. Tilanne voi muuttua, jos kunnat itse ovat omistajina hankkeessa.
Aiheesta aiemmin: Kymi Ring pyytämässä rahoitusta Iitin kunnalta - onko rahoitus viimein järjestymässä?