Cagivasta tulee omistajansa MV Agustan sähkömoottoripyöräbrändi, kertoo MV Agustan pääjohtaja Giovanni Castiglioni. Siitä, että sähkömoottoripyörät ovat kuuma peruna, kertoo se, että olemme tänä keväänä kuulleet jo kolmen merkin sitoutumisesta niiden valmistukseen. Harley-Davidson ilmoitti tulosjulkistuksen jälkeen tuovansa sähkömoottoripyörät markkinoille jo 2019, tavoite on siis sama kuin Cagivalla.
Eilen puolestaan uutisoimme siitä, että Royal Enfieldin pääjohtaja Siddhartha Lal vahvsti, että merkki on suunnittelemassa sähkömoottoripyörätuotannon aloittamista. Työn ensi hedelmien pitäisi olla nähtävissä vuonna 2020.
On mielenkiintoista nähdä, miten Cagivan tulo markkinoille etenee. Se tulee Castiglionin mukaan operoimaan ajoneuvosegmentissä, jota ei oikeastaan ole vielä kunnolla olemassa, eli sähköisten kaksipyöräisten markkinoilla. Hän kertoi, että Cagiva investoi hauskoihin ja kevyisiin sähkökaksipyöräisiin, jotka sijoittuvat jonnekin sähköpolkupyörän ja täysverisen sähkömoottoripyörän välille, samantyyppistä, mitä Alta Motors ja Zero Motorcycleskin valmistavat, Autocar India kertoo.
Samantyyppisistä suunnitelmista ilmoitti myös KTM:n pääjohtaja Stefan Pierer viime vuonna, kun se kertoi, että merkki on kehittämässä jotain, joka sopii sen KTM-brändättyjen e-bikejen ja Freeride-E-mallin väliin.
Castiglioni oli kuitenkin sitä mieltä, että jos haluaa ajaa 300 km/h, on parempi ostaa polttomoottorilla varustettu moottoripyörä. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin vahvisti uskovansa siihen, että maailmalla on suurta potentiaalia sähköisten kaksipyöräisten kysynnälle. Castiglioni kertoi myös, että seuraavan viiden vuoden aikana näemme, mihin maailma siltä osin on menossa.
Cagiva Group kuuluu nykyään MV Agusta motorcycles S.p.A -yhtiöön, ja sen perusti vuonna 1978 Claudio Castiglioni.
Aiheesta aiemmin
Klassikkovalmistaja Royal Enfield ilmoitti kehittelevänsä sähkömoottoripyörää
Harley-Davidsonilta hurja lupaus: sähkömoottoripyörä tuotantoon puolentoista vuoden sisällä