Hailwood-replika kantaa tietenkin myös legendaarisen kuljettajansa kilpailunumeroa 12. Vee Two on hankkinut käsiinsä Ducati alkuperäisen 883 cm3, 90-asteisen V-2 moottorin piirustukset ja valumuotit sekä rungon piirustukset varmistukseen siitä, että pyörästä tulee täydellinen sen pyörän kopio, millä Mike Hailwood ajoi historiallisen voittonsa.
– Moottori, jota käytettiin Miken 900 F1 -kisapyörässä oli kisamoottorin prototyyppi, jonka oli suunnitellut Ducatin tehdas 70-luvun puolivälissä, ja joita valmistettiin vain kahdeksan kappaletta, Vee Twon johtaja Andrew Catchcart kertoo. – Kun Mike voitti TT-ajon 78, tehtaalla oli suunnitelmana, että moottoria käytettäisiin sen seuraavassa Ducati Desmo -sportpyörässä, mutta rakenne oli sen verran kallis, että aikeesta luovuttiin.
Moottorissa käytettiin kartioratasvetoa nokka-akselille, mikä oli rakenteellisesti kallis ratkaisu, joka tuotantopyörässä korvattiin sitten hihnalla. Venttiilien ohjaus oli tietenkin desmodrominen.
Vee Two rakentaa replikan moottorit itse, mutta runko rakennetaan Euroopassa alkuperäisten piirrosten mukaan. Katteet ja muut ulospäin näkyvät osat ovat myös täysin alkuperäistä vastaavat Castrol ja Sports Motorscycles -tarroineen ja punavihreine maalipintoineen. Sports Motorcycles -moottoripyöräkauppa sponsoroi pyörän aikanaan Hailwoodille.
Vaikka 1978 TT -replikan ulkoasu ja tekniset tiedot onkin julkistettu ja prosessi näyttää suoraviivaiselta, alkuperäinen pyörä muuttui lukemattomia kertoja kaksiviikkoisen kisatapahtuman aikana, ja mikä tahansa näistä kombinaatioista voitaisiin luokitella täsmälleen alkuperäiseksi, Morebikes kertoo.
Muutoksia tehtiin alustaan, moottoriin ja pakoputkistoon tapahtuman aikana. Vee Twon tavoitteena on tehdä replikasta samanlainen, kuin millä Mike "The Bike" ylitti maaliviivan.
Miken leski Pauline ja hänen poikansa Dave ovat jo antaneet luvan legendaarisen kisakuskin nimen käyttöön. Sen varmistamiseksi jokaiseen 12 replikaan tulee vielä Paulinen signeeraus.
Tällä hetkellä Vee Two käy kovaa kisaa kelloa vastaan, sillä sen tavoitteena on saada ensimmäinen replika valmiiksi tämän vuoden Mansaaren TT-ajoon. Tarkoituksena on ajaa sillä myös näytöskierros.
Hailwoodin voitto 1978 oli legendaarinen, sillä 38-vuotias kuljettaja oli pitänyt 11 vuoden tauon moottoripyörillä kilpailemisesta.
Replikan moottori on 883 cm3 V-2, 90 astetta, ja siihen pitäisi tulla tehoja Vee Twon päivitysten jälkeen enemmän kuin alkuperäiset 64 kW / 86 hv. Girlingin iskunvaimentimia ei enää valmisteta, joten tilalle tulevat Öhlinsit sekä päivitys sen aikaisen Marzocchin etuhaarukan sisuksiin. Pyörän alkuperäinen kuivapaino oli 166 kg.
Replikan valmistajan Vee Twon kotisivulle pääset tästä.