Euroopassa Hondan skootterit ovat menestyneet hyvin, erityisesti pienempi Forza 125 -malli. Sen terävämpää muotokieltä on otettu myös mukaan 300-kuutioisen päivitettyyn versioon.
Uusi putkirunko on auttanut pudottamaan Forza 300:n painoa peräti 12 kilogrammaa 182 kiloon tankattuna. Samalla akseliväli on lyhentynyt 35 millimetriä 1510 millimetriin.
Vuosimallin 2018 Forza 300 on myös kapeampi kuin viime vuoden malli, joten ahtaissa väleissä pujottelu on helpompaa. Toisaalta uudessa mallissa istutaan korkeammalla kuin aiemmassa versiossa. Istuinkorkeus on nyt 78 senttimetriä.
Uudessa Forzassa on aiempaa suuremmat alumiinivanteet. Viime vuoden 14-tuumainen etuvanne on nyt kasvanut 15-tuumaiseksi ja takavanne puolestaan 13 tuumasta 14 tuumaan.
Pyörässä on edessä yksi 256 mm jarrulevy ja takana 240 mm levy sekä vakiona kaksikanavaiset ABS-jarrut.
Etuteleskoopin putket ovat laihtuneet 35 millisistä halkaisijaltaan 33-millisiksi ja takapään stereovaimentimissa on nyt seitsenasentoinen jousen esijännityksen säätö.
Moottori on edelleen sama 279-kuutioinen nestejäähdytteinen yksisylinterinen ja nelitahtinen. Se on varustettu polttoaineen suihkutuksella ja yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Huipputeho on 18,5 kW eli 24,8 hevosvoimaa 7,000 kierroksella minuutissa ja vääntö 27,2 Nm 5,750 rpm.
Uusi Forza on Hondan ensimmäinen, jossa on sutimisenesto. Kytkettävä Hondan Selectable Torque Control -järjestelmä monitoroi jatkuvasti etu- ja takapyörien pyörintänopeuksia, laskee eron ja sitten säätää moottorin väännön sellaiseksi, että pito säilyy.
Pyörässä on myös sähköisesti säädettävä tuulilasin korkeus.
Kulutus satasella on Hondan oman ilmoituksen mukaan 3,2 litraa, joten 11,5 litran polttainetankilla pitäisi pystyä etenemään helposti yli 300 kilometriä tankkauksella.
Forzassa on myös uusittu mittaristo, LED-valot, älyavainjärjestelmä sekä istuimen alla säilytystilaa kahdelle täyskokoiselle kypärälle.
CVT-automaattivaihteisto ja keskipakokytkin pitävät huolta vaihtamisesta ja helpottavat ajamista.
Pyörää saa neljällä eri värityksellä: Crescent Blue Metallic, Pearl Nightstar Black, Matt Cynos Grey Metallic ja Matt Pearl Cool White.
Forzaa ei ainakaan vielä tänä vuonna tuoda Suomeen, kerrotaan Hondan Suomen maahantuonnista.
Tekniset | tiedot |
Moottori | yksisylinterinen, 4-tahtinen, neliventtiilinen, nestejäähdytteinen |
Tilavuus | 279 cm3 |
Poraus ja isku | 72 mm x 68,5 mm |
Puristussuhde | 10.5:1 |
Huipputeho | 18,5 kW / 24,8 hv 7000 rpm |
Vääntö | 27,2 Nm 5750 rpm |
Moottorin öljytilavuus | 1,7 l |
Polttoaineensyöttö | PGM-FI |
Polttoainesäiliön tilavuus | 11,5 l |
Polttoaineenkulutus | 3,2 l /100 km - valmistajan ilmoittama |
Käynnistys | sähkökäynnistys |
Laturin teho | 340 W |
Kytkin | kuiva automaattinen keskipakokytkin |
Vaihteisto | CVT |
Toisioveto | V-hihna |
Runko | Terästä |
Mitat: pituus x leveys x korkeus | 2140 x 755 x 1470 mm |
Akseliväli | 1510 mm |
Istuinkorkeus | 780 mm |
Maavara | 135 mm |
Tankattu paino (Kerb) | 182 kg |
Kääntösäde | 2,4 m |
Etujousitus | Teleskooppi, 33 mm putket |
Takajousitus | kaksi iskunvaimenninta, 7-portainen esijännityksen säätö |
Etuvanne | 15" |
Takavanne | 14" |
Eturengas | 120/70R15 |
Takarengas | 140/70R14 |
Jarrut | 2-kanavainen ABS |
Etulevy | 256 mm |
Takalevy | 240 mm |