Harley-Davidsonin viesti on selkeä. Se varoitti tiedotteessaan, että se voi kärsiä Presidentti Trumpin aikeista nostaa teräksen ja alumiinin tuontitulleja.
Lausunnossaan H-D, joka kannattaa vapaata kauppaa, varoitti, että "sellaiset maksut nostavat kaikkien sellaisten tuotteiden kustannuksia, joissa käytetään näitä raaka-aineita riippumatta siitä, missä ne valmistetaan".
Se lisäsi vielä, että "rankaisevalla vastavuoroisella tullimaksulla Harley-Davidsonin tuotteille millä tahansa markkinoille olisi merkittävä vaikutus myyntiimme, jälleenmyyjillemme, heidän tavarantoimittajilleen ja asiakkaillemme noilla markkinoilla".
Käytännössä tullimuuri veisi H-D:ltä mahdollisuudet pärjätä vientimarkkinoilla, ja se on juuri pyrkinyt mm. lisäämään myymäläverkostoaan maailmalla viennin kasvattamiseksi.
ACEM pelkää sekä USA:n että EU:n mp-teollisuuden puolesta
European Association of Motorcycle Manufacturers (ACEM) eli Euroopan moottoripyörävalmistajien liitto kertoo puolestaan julkilausumassaan olevansa syvästi huolissaan amerikkalaisten ja eurooppalaisten päättäjien lausunnoista koskien Yhdysvaltain aikeita nostaa tullimuuria alumiinin ja teräksen tuojia vastaan.
ACEM arvostaa EU:n aikeita nostaa vastavuoroisesti tulleja siinä tapauksessa, että USA toimii, kuten Trump uhkaa. Joka tapauksessa moottoripyöräteollisuus vahingoittuisi vakavasti, jos joudutaan tämäntapaiseen kauppaselkkaukseen.
Yksi ACEMin jäsenyritys, Harley-Davidson, mainittiin EU:n mahdollisten vastavuoroisten toimien kohteena. ACEM kirjoitti EU:n kauppakomissaari Cecilia Malmströmille painottaen sitä, että vaikka teollisuudenala ymmärtää syyt EU:n aikeiden osalta toimia vastavuoroisesti jämerästi ja nopeasti, tullien nosto amerikkalaisille vientimoottoripyörille olisi selkeästi vahingollista paitsi amerikkalaisille yrityksille, myös eurooppalaiselle taloudelle ja työpaikoille.
Se saattaisi vastavuoroisesti johtaa USA:n hallinnon nostamaan eurooppalaisten vientituotteiden tulleja. Kaiken kaikkiaan tämä voisi johtaa negatiivisiin taloudellisiin vaikutuksiin ja työpaikkojen menetykseen mp-alalla sekä USA:ssa että Euroopassa erityisesti ajoneuvojen, osien ja komponenttien valmistuksessa ja jakelussa.
ACEMin puheenjohtajana toimii KTM:n pääjohtaja Stefan Pierer, joka totesi: "Moottoripyöräalan yrityksen ovat globaaleja pelureita sitoutuneina vapaisiin ja tasapuolisiin kauppasopimuksiin. USA:n ja EU:n pitäisi tehdä yhteistyötä vahvistaakseen kansainvälistä kauppaa ja lähentääkseen säädöksiä, ei rajoittaa sitä yksipuolisilla ja poliittisesti motivoituneilla toimilla."
ACEMin pääsihteeri Antonio Perlot, puolestaan kertoi, että "EU on amerikkalaisten moottoripyöräbrändien avainmarkkina. Mutta USA on myös Euroopan suurin kauppakumppani moottoripyöräsegmentissä. Luotamme siihen, että amerikkalaiset ja eurooppalaiset päättäjät välttävät liipaisemasta globaalia kaupan eskalaatiota, joka voisi olla äärimmäisen vahingollista moottoripyöräteollisuudelle Atlantin molemmin puolin."