Sen verran harvinaisesta tapahtumasta - kotimaisen älypuhelin pelin julkistuksesta - on puhe, että otimme yhteyttä pelin suunnittelijaan Kimmo Haloseen.
– Olen ainoa Kimble Gamesin päätoiminen kehittäjä, joskus saan kuitenkin graafista apua peleihin eri tekijöiltä, Kimmo Halonen kertoo.
– Wheelie King 3D tehtiin koska vastaavia pelejä ei ollut olemassa, joissa saa vapaasti keulia 3d-ympäristössä. Pelissä voi virittää ja kustomoida pyöriä. Lisäksi siinä voi tehdä erilaisia ennätyksiä ja vertailla niitä leaderboardin kautta netissä muiden vastaaviin.
Tällä pelillä ei oikeastaan ole suoranaisia kilpailijoita. Muissa olemassa olevissa 3D-mp-peleissä ei keskitytä keulimiseen. Taas ne, joissa keulitaan on toteutettu 2D:nä, eli ne ovat sivustapäin kuvattuja, Halonen valistaa.
Moottoripyörällä keulimisen ymmärtäminen edellyttää varmaan sitäkin, että osaa itse keulia, ettei toteutuksesta tule epäaitoa?
– Olen itse harrastanut moottoripyöräilyä 15 vuotta ja keulittua on tullut aika paljon. 15-vuotiaana sain ensimmäisen moponi, joka oli Suzuki PV. Hetken päästä sitä piti virittää, ja lopulta siinä oli 80 cc:n sylinteri ja muuta sellaista, Halonen toteaa.
Mopon jälkeen miehen ensimmäinen iso pyörä oli serkulta ostettu 600cc Yamaha FZR. Sen jälkeen hänellä oli muutamia 750cc Suzuki GSX-R-pyöriä.
– Vuosimallin 1998 Yamaha R1 oli ensimmäinen tuhatkuutioinen pyöräni, ja samalla se oli pyörä, jolla ensimmäisen kerran keulin ympäri. Mutta jälkeenpäin voin sanoa että tuo ympärikeuliminen opetti tosi paljon. Myöhemmin minulla on ollut isoja kyykkyjä laidasta laitaan, Fireblade ja ZX-10R muun muassa. Tällä hetkellä minulla ei ole pyörää mutta pitää ostaa, kunhan kelit paranevat, Halonen uskoo.
Peli löytyy puhelimille hakusanalla Wheelie King 3D. Se on saatavilla sekä Androidille että iPhonelle. Google Playsta se löytyy täältä ja Applen AppStoresta täältä.
Halonen tekee päivittäin kännykkäpelejä, ja hänellä on nytkin pari eri projektia menossa.
– Ensimmäisen mopopelini tein jo viisi vuotta sitten, mutta se oli surkea, sillä silloin vasta opettelin tekemään pelejä. Stunt King jonka tein viime vuonna, oli toinen mopopelini ja siitä tuli suhtkoht suosittu. Sillä on noin 20 000 latausta iOS:ssä ja Androidissa yhteensä. Latauksia olisi paljon enemmän jos olisin markkinoinut peliä, mutta olen ollut keskittynyt tämän 3D-version tekoon, Halonen päättää.
Lisää aiheesta Kimble Gamesin Facebook-sivulla.