Toinen niistä oli John Lennonille kuulunut vuosimallin Honda Z50A Monkey ja toinen historiallinen esituotantosarjan Honda CB 750, joka on toinen kahdesta säilyneestä pyörästä. Niitä tehtiin aikanaan neljä kappaletta.
Historiallisesta Honda "Tuutista" maksettiin 161 000 puntaa, 183 000 euroa. Lennonin "Mankista" puolestaan pulitettiin 57 500 puntaa, 65 450 euroa.
Huutokaupassa oli myynnissä kaikkiaan 170 pyörää, mukana joukko todellisia jalokiviä, kuten edellä mainitut Hondat. Historiallisen "Tuutin" hinta oli etukäteen arvioitu noin 35 - 40 000 puntaan, joten se ylitti hinta-arvion peräti yli nelin- tai viisinkertaisesti.
Ilmassa oli myös ollut suurta jännitystä, kun Lennonille kuuluneen "Mankin", rekisterinumeroltaan XUC 91H, vuoro tuli olla vasaran alla. John Lennon käytti pyörää ajellessaan ympäri Tittenhurst Parkissa ollut maatilaansa Surreyssä, missä hän asui vuodet 1969 - 1971. Pyörän alkuperäinen hinta-arvio oli plus 30 000 euroa.
Pyörän osti Lennonilta aikanaan Henry Graham, joka piti moottoripyöräliikettä Farnboroughissa, Hampshiressä 70-luvun alussa. Grahamilta sen hankki omakseen John Harington, jolla pyörä on ollut viimeiset 47 vuotta. Harington on pitänyt pyörää näytillä eri tapahtumissa ja näytöksissä kuluneina vuosina.
Historiallisesti tärkeä Honda CB750 on hyvin erityinen moottoripyörä, josta kerääjät ympäri maailman olivat kiinnostuneita. Myöhäinen esituotantomalli on toinen jäljelläolevista kahdesta pyörästä. Toinen on USA:ssa, jossa se myytiin eBayn kautta vuonna 2014 148 000 dollarin hintaan.
H&H:lla myynnissä ollut pyörä on äärimmäisen harvinainen ja enimmäkseen käsintehty Japanissa noin vuonna 1968. Pyörä tuli Englantiin vuonna 1969, se rekisteröitiin Honda UK:n toimesta ja sitä käytettiin uuden CB750-mallin promoamiseen. Sen runkonumero on CB750-2110.
Ehkäpä ei kovinkaan yllätyksellisesti pyörä on ollut samassa yksityisessä kokoelmassa 35 vuoden ajan, ja oli restauroitavana, kun omistaja surullista kyllä menehtyi.
– Tämä on yksi historiallisesti tärkeimpiä pyöriä, mitä olemme koskaan myyneet. Julkistamisensa aikoihin sitä sanottiin maailman edistyksellisimmäksi tuotantopyöräksi koskaan. Vakiopyörä pystyi julkistuksensa aikoihin 193 km/h huippunopeuteen ja se oli varustettu häipymättömillä levyjarruilla. Pyörästä on tullut japanilaisen mp-teollisuuden todellinen ikoni, toteaa H&H Classicsin Mark Bryan.
Kaksi puuttuvaa Tuuttia koki surkean kohtalon. Vihreä versio joutui Ranskaan, eikä sitä sen koommin ole nähty ja punainen murskattiin noin viisi vuotta sitten USA:ssa.
Edes 750-kuutioisen nelisylinterisen tuotantopyörän ideasta ei oltu keskusteltu ennen kesäkuuta 1968. Honda rakensi 4-sylinterisen testimuulin rumpuetujarrulla, sitten prototyypit. Kaikki tämä kuudessa kuuukaudessa! Tämän pyörän jokainen osa on erilainen kuin itse tuotantopyörässä.
Aiheesta aiemmin: Kaikkein legendaarisimman Beatlen vanha Honda Monkey on myynnissä