Moottoripyörien jäärata on ollut usean kilpailijan talviajoharjoittelumuoto vuosikymmeniä, ja sen kiinnostus ei ole laskenut, vaikka talviset olosuhteet ovatkin olleet lähivuosina haasteellisemmat kuin ennen. Vaikka talvi ja jääkelit saapuvatkin myöhemmin, on tehokas ajokausi noin kolme kuukautta.
Kilpailuissa on pääsääntöisesti ollut vajaa sata kuljettajaa, mutta keski-ikä nousee jääradallakin kuten muissa moottoripyörälajeissa. Tähän halutaan nyt muutosta jääradan lajipäällikön Aki Ajon vetämänä. Lajiryhmä tekeekin kaudelle 2019 tähän tähtääviä parannuksia. Siitä on hyvänä esimerkkinä tulevana sunnuntaina Konnevedellä SM-jääratakilpailussa järjestettävä naisten luokka, joka ajetaan vielä näytöslähdön periaatteella.
Reilu kymmenen naiskuljettajaa ovat keskenään täysin eri lähtökohdista mukana, mutta kaikkia yhdistää kiinnostus lajia kohtaan. Naiset ovat iältään 16-61-vuotiaita, joten ikähaarukka on melkoinen. Vanhimmat lähtevät mukaan muistelemaan jääradan ajamista 30 vuoden tauon jälkeen. Osa kuljettajista treenaa totisesti enduroa sekä motocrossia, onhan mukana naisten enduron EM-valmennusryhmän jäseniä. Osa naisista on harrastajia, joille kilpailullista kokemusta ei vielä ole karttunut ja näin radalla varmasti tullaan näkemään tasoeroja, mutta se on tarkoituskin, sillä jäärata sopii kaikille. Maailmanmestari Kirsi Kainulainen toimii ryhmän mentorina ja antaa vinkkejä ajamiseen sekä myös turvallisuuteen liittyviä neuvoja.
Naisten enduron EM-valmennusryhmää vetävä Maire ”Mami” Jäntti odottaa jo innolla sunnuntain tapahtumaa.
– Aloitin 30 vuotta sitten ja välissä ehti kulua yhdeksän vuotta poissa moottoripyöräilystä, mutta enduro ja cross country ovat vieneet mennessään. Jääradalta odotan sitä samaa mageeta fiilistä, mikä oli silloin 30 vuotta sitten, tämä on huippu juttu! Mimmit ovat lähteneet tähän upeasti mukaan ja se ei olisi ilman Lassea (Kurvinen) onnistunut. Monesti olen ajatellut, että haluan vielä joskus ajaa jäällä, ehkä osallistua vetskuihin (veteraaniluokka), mutta en ikinä olisi uskonut, että näin paljon tulee naisia lyhyellä varoitusajalla! Ja täamä on vasta alkusoittoa, Jäntti iloitsee.
Vuosina 1987-88 jäärataa harrastanut ja muutaman kisankin ajanut Tiina Kokkonen palaa nyt niinikään monen vuoden jälkeen jääradalle.
– Tuntui aika oudolta, että minua kysyttiin mukaan näytöslähtöön, koska tiedän, että nais(kisa)kuljettajia on paljon. Aikanani en ajatellut ovatko kisakumppanit miehiä, ne oli Suzukeja, Yamahoita jne. Mutta uskon, että naisten luokka antaisi lisätsemppiä naisille ajaa kilpaa ja kehittyä kuljettajana, Kokkonen toteaa.
Kokkonen pääsi ottamaan hieman tuntumaa jäälle ennen tulevaa koitosta.
– Ekaa kertaa olin nyt ison 4T-enduron puikoissa ja vielä 30 vuoden jälkeen jääradalla oli erittäin positiivinen kokemus; pyörä on kevyt ja helppo käsitellä. Sopii hyvin myös naisille! Ja mikä parasta; saa ajaa just sitä vauhtia, mitä uskaltaa, osaa ja haluaa. Konnevedellä tavoitteena on pysyä pystyssä. Siinä on tälle harjoittelumäärälle haastetta kerrakseen, Kokkonen naurahtaa.
22-vuotias Iina Turkki ajaa kolmatta vuotta enduroa, ja hän on käynyt kokeilemassa EM-kilpailuissakin vauhtia. Turkki kuuluu myös enduron EM-valmennusryhmään.
– Jääradalta odotan vauhtia ja varmasti tulee olemaan hauskaa. Koskaan ei ole tullut kokeiltua eikä oltua paikan päällä katsomassa, joten jännittää kyllä kovasti! Turkki toteaa.
Paula Rantala, viiden lapsen äiti, on harrastanut 11 vuotta enduroa ja ajaminen on pääsääntöisesti irtiottoa perheenäidin elämästä. Jäärataa nainen kokeili ensimmäisen kerran Lasse Kurvisen opastuksella kaksi viikkoa sitten ja mukaan lähtemiseen vaikutti puolison mahtava kannustus. Kannustus ei kuitenkaan jännitystä poista ja totisesti naista tällä hetkellä jännittää.
– 11 vuotta on enskailua vaihtelevalla tuntimäärällä takana, se on sellaista fiilistelyä ja irtiottoa perusperheenäitielämästä! Kandee lähteä mukaan, kun tarjoutuu tilaisuus! Jännittääkö? Liian lievä ilmaus tällä hetkellä! Rantala hymyilee.
Naisten luokan kuopus, 16-vuotias Janette Mielonen Tohmajärven Enduroseurasta kuuluu myös naisten enduron EM-valmennusryhmään ja harrastaa enduroa sekä cross countrya. Pari vuotta ajanut nuori naiskuljettaja jännittää jääratakokemusta, mutta rohkeana likkana hyppää Ajo Motorsportin kaluston puikkoihin kokeilemaan lajia.
– Odotan jääratalähdöstä mukavaa kokemusta ja on hienoa päästä kokeilemaan jääradalla ajoa ensimmäistä kertaa, eli en siis ole aiemmin jääradalla ajanut! Tietenkin hieman jännittää, Mielonen toteaa.
Jääradassa on potentiaalia oikein suunnattuna eri lajien kilpailijoille ja harrastajille. Aki Ajo yhdessä muiden konkareiden kanssa onkin suunnitellut jäärata-harrastepäiviä, jäärataleirien uudelleen nostamista sekä kilpailukauden suunnittelua yhä suuremmalle harrastaja sekä kilpailijamäärille, joten tulevaisuudessa uusia luokkia varmasti nähdään.